16 września 1934 roku - "Dar Pomorza" rusza na wielki krąg

Tego dnia, na Nabrzeżu Francuskim przy Dworcu Morskim, uroczyście żegnano „Dar Pomorza” wyruszający, pod komendą kpt.ż.w. Konstantego Maciejewicza, w  najdłuższą, jak się miało okazać , podróż szkolną – rejs dookoła świata. Dzień wcześniej, w budynku Państwowej Szkoły Morskiej (dzisiejsza główna siedziba Akademii Morskiej przy ul. Morskiej), odbyło się uroczyste spotkanie pożegnalne władz Szkoły z uczestnikami rejsu, następnego dnia uroczystości  rozpoczęły się o godz. 9.00, a o 11.30 „Dar Pomorza” oddał cumy – wielki rejs rozpoczął się.

W historyczny rejs popłynęli: komendant, 10 oficerów (w tym lekarz i kapelan), 4 instruktorów (jednym w nich był Kazimierz Jurkiewicz, późniejszy wieloletni komendant fregaty), 20 członków stałej załogi, 11 uczniów II rocznika nawigacyjnego oraz 58 kandydatów - w sumie 104 osoby.

Po pokonaniu Atlantyku, 27 listopada fregata zameldowała się u wejścia do Kanału Panamskiego, następnego dnia doszło do spotkania z Władysławem Wagnerem, kontynuującym swój wokółziemski rejs.

4 grudnia polska bandery po raz pierwszy pojawiła się na Pacyfiku, a 9-go „Dar” przeciął linię równika co uhonorowano tradycyjnym chrztem równikowym (w tej podróży jeszcze trzykrotnie „Dar” meldował się na równiku).

W styczniu 1935 r., po kilkudniowym pobycie w Honolulu na Hawajach, żaglowiec ruszył w stronę Japonii – do Jokohamy dotarł po najdłuższym morskim etapie – 41 dni na oceanie. 

Do programu rejsu dopisano jeszcze kontynent australijski – po trzech majowych dniach w Broome, „Dar” przez Ocean Indyjski wziął kurs na Przylądek Dobrej Nadziei. Wokółziemską pętlę zamknął na Atlantyku 28 lipca 1935 r., a z końcem sierpnia wrócił na Bałtyk.

3 września 1935 r., o godzinie 11:00 Gdynia przy Dworcu Morskim uroczyście witała „Dar Pomorza” wracający z pionierskiej podróży.  Za rufą fregaty powiewał wimpel długości 39 metrów, symbolizujący przebyte mile morskie – w sumie „Dar Pomorza” zawinął do 23 portów, w ciągu 352 dni przebył 38 746 mil morskich. 

Połowa września to dwie inne, znaczące daty w historii „Daru Pomorza”:

15 września 1936 r. – żaglowiec  wyruszył z Gdyni w rejsie na Przylądek Horn;

15 września 1981 r. – „Dar Pomorza” wyszedł z Gdyni do fińskiego portu Kotka – była to ostatnia podróż „białej fregaty”, która kończyła aktywną morską służbę, przygotowując się do roli statku-muzeum. 

 

kpt.ż.w. Konstanty Maciejewicz

kpt.ż.w. Konstanty Maciejewicz

Kadra oficerska "Daru Pomorza" w rejsie dookoła świata. Fotografia wykonana przy okazji wizyty na statku posła nadzwyczajnego i ministra pełnomocnego Polski w Japonii Michała Mościckiego. Stoją od lewej: IV oficer Stanisław Kosko, lekarz dr Jarosław Truszkowski, komendant Konstanty Maciejewicz, radiotelegrafista Alojzy Kwiatkowski, minister Michał Mościcki, I oficer Tadeusz Meissner, kapelan ks. Wojciech Główczewski. Stoją za nimi od lewej: III oficer Stanisław Rowiński, II oficer Konstanty Kowalski, V oficer Stefan Gorazdowski. (ze zbiorów NAC)

Kadra oficerska "Daru Pomorza" w rejsie dookoła świata. Fotografia wykonana przy okazji wizyty na statku posła nadzwyczajnego i ministra pełnomocnego Polski w Japonii Michała Mościckiego. Stoją od lewej: IV oficer Stanisław Kosko, lekarz dr Jarosław Truszkowski, komendant Konstanty Maciejewicz, radiotelegrafista Alojzy Kwiatkowski, minister Michał Mościcki, I oficer Tadeusz Meissner, kapelan ks. Wojciech Główczewski. Stoją za nimi od lewej: III oficer Stanisław Rowiński, II oficer Konstanty Kowalski, V oficer Stefan Gorazdowski. (ze zbiorów NAC)

"Dar Pomorza" w gali banderowej przy Dworcu Morskim po powrocie z rejsu dookoła świata. Widoczna wstęga na krojcmaszcie obrazująca ilość przebytych mil morskich - wrzesień 1935 r.

"Dar Pomorza" w gali banderowej przy Dworcu Morskim po powrocie z rejsu dookoła świata. Widoczna wstęga na krojcmaszcie obrazująca ilość przebytych mil morskich - wrzesień 1935 r.

Podmiot udostępniający: 

UM w Gdyni

Wytworzył informację:

A.Gosk
15.09.2014