Badania naukowe
Obok działalności edukacyjnej i kształcenia wysoko kwalifikowanych specjalistów drugim równie ważnym obszarem działalności Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, jest działalność badawcza i badawczo-rozwojowa. Projekty badawcze realizowane na wydziałach w ramach programów krajowych i międzynarodowych finansowane są przez Narodowe Centrum Nauki w Krakowie, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Unię Europejską, Z subwencji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego finansowane są prace badawcze realizowane w ramach projektów zespołowych oraz projektów indywidualnych.
Podejmowanie prac badawczych przyczynia się do rozwoju potencjału naukowego uczelni. Wyniki badań naukowych prezentowane są na krajowych i zagranicznych konferencjach, a liczne artykuły publikowane w prestiżowych czasopismach naukowych.
Ważnym obszarem aktywności Uniwersytetu Morskiego w Gdyni jest bliska współpraca z przedsiębiorcami i realizowanie usług badawczych zleconych przez podmioty z otoczenia społeczno-gospodarczego. Uzyskiwane w Uniwersytecie Morskim w Gdyni wyniki badań stanowią podstawę do sporządzania opinii i ekspertyz, w szczególności dla przedsiębiorstw oraz instytucji rządowych z obszaru gospodarki morskiej. Wymiernym efektem współpracy na płaszczyźnie nauka - biznes jest komercjalizacja aktywności badawczej, co wpisuje się we współczesne światowe trendy.
Ponadto Uniwersytet Morski w Gdyni jest członkiem platform technologicznych, centrów transferu technologii, centrów innowacji oraz konsorcjów naukowych i naukowo-technologicznych.
Badania prowadzone przez zespoły badawcze Uniwersytetu Morskiego można sklasyfikować jako:
- badania podstawowe,
- badania stosowane,
- badania wdrożeniowe,
a tematyka prac naukowo-badawczych prowadzonych w Uniwersytecie Morskim w Gdyni na poszczególnych wydziałach obejmuje m.in. następujące obszary:
Wydział Nawigacyjny
- Rozwój koncepcji e-Nawigacji w ramach telematyki transportu morskiego w kontekście integracji naziemnych i satelitarnych systemów nawigacyjnych i telekomunikacyjnych,
- Modelowanie bezpieczeństwa operacyjnego i ekologicznego w transporcie wodnym w aspekcie oddziaływania na otoczenie i zaplecze portowe,
- Opracowanie metody poprawy bezpieczeństwa żeglugi w kontekście unikania zderzeń,
- Badanie wpływu wybranych parametrów statecznościowych statku na bezpieczeństwo jego eksploatacji,
- Ocenę hydrograficzną akwenów z wykorzystaniem bezzałogowej jednostki hydrograficznej oraz systemów sieciowych GNSS,
- Badanie bezpieczeństwa sieci transportowych infrastruktur krytycznych,
Wydział Mechaniczny
- Opracowanie technologii wytwarzania i metody badań materiałów kompozytowych,
- Badania urządzeń i elementów konstrukcji okrętowych mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa żeglugi,
- Ocena eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych z uwzględnieniem aspektów energetycznych i środowiskowych,
- Technologia wytwarzania i diagnostyki elementów maszyn i kadłubów okrętowych,
- Badania związane z modyfikacją pól fizycznych wskutek działalności technicznej na morzu,
Wydział Elektryczny
- Modelowanie i pomiary zjawisk cieplnych w układach przetwarzania energii i półprzewodnikowych źródłach światła,
- Modelowanie, analiza i pomiary właściwości elementów układów elektronicznych,
- Ocena jakości energii w okrętowych i lądowych systemach elektroenergetycznych,
- Badania nad rozwojem systemów inteligencji obliczeniowej i uczenia maszynowego oraz metod optymalnego przetwarzania sygnałów w systemach komunikacyjnych,
- Opracowanie nowoczesnych systemów automatycznego sterowania ruchem nawodnych jednostek pływających,
- Ocena cyfrowych i matematycznych narzędzi wspomagających projektowanie struktur i algorytmów sterowania falowników wielopoziomowych,
- Badania związane z wielokryterialną optymalizacją okrętowych procesów sterowania automatycznego,
Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa
- Badania materiałów i optymalizacja procesów w aspekcie ochrony środowiska morskiego,
- Badania nad modyfikacją materiałów polimerowych w aspekcie ochrony środowiska,
- Modele zarządzania systemami transportowymi i logistycznymi oraz ich wpływ na rozwój morskiego sektora TSL,
- Zarządzanie jakością towarów w cyklu ich życia,
- Badanie techniczno-przyrodniczych aspektów jakości towarów oraz postawy i zachowania konsumentów wobec tych towarów,
- Narzędzia i metody analizy danych i optymalizacji,
- Badania związane z organizacją w warunkach niepewności,
- Zarządzanie strategiczne zrównoważonym rozwojem regionów nadmorskich
- Badania nad kształtowaniem rozwoju zrównoważonego i innowacyjności, a jakością życia na przykładzie aglomeracji nadmorskich,
- Identyfikacja i ocena negatywnych skutków zdrowotnych zanieczyszczeń powietrza wraz z oszacowaniem ich kosztów w zrównoważonym rozwoju i zarządzaniu aglomeracją miejską.
W okresie ostatnich 10 lat Uniwersytet Morski realizował łącznie 72 projekty o wartości ok. € 25 mln., w tym projekty badań podstawowych, badań stosowanych i projekty w ramach badań wdrożeniowych. W tej grupie znalazły się również projekty inwestycyjne, związane z poprawą infrastruktury badawczej, oraz ogólnorozwojowe, związane z podwyższaniem kompetencji zespołów badawczych i dydaktycznych Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
W Uczelni funkcjonuje również ponad 20 kół naukowych, w ramach których studenci realizują projekty badawcze pozwalające na łączenie wiedzy zdobytej w trakcie studiów z umiejętnościami praktycznymi. Przykładem są tu projekty pojazdów elektrycznych realizowane przez studentów Koła Naukowego Pojazdów Elektrycznych.