Inauguracja kadencji 2020-2024
Rozmowa z JM Rektorem prof. dr. hab. inż. kpt. ż.w. Adamem Weintritem
Panie Rektorze, w strategii rozwoju UMG zarysował Pan wizję rozwoju Uczelni jako znaczącego międzynarodowego ośrodka akademickiego w zakresie kształcenia i badań naukowych na potrzeby gospodarki morskiej.
Po latach powolnego odsuwania się od spraw morskich chcę powrócić do większej aktywności naszej Uczelni na międzynarodowej arenie organizacji morskich, z którymi jesteśmy mocno związani. Ten zwrot w kierunku spraw morskich już się dzieje. Aktywnie działamy w Związku Armatorów Polskich, w podkomitetach Międzynarodowej Organizacji Morskiej IMO oraz w strukturach International Association of Maritime Universities (IAMU). W styczniu 2021 r. w ramach International Executive Board (IEB) tej organizacji, tym razem jako Chairman of Academic Affairs Committee (AAC), współorganizowałem pierwsze globalne webinarium uczelni morskich na temat potrzeby zmian w Konwencji STCW, jaka pojawiła się w okresie pandemii koronawirusa, czy wypracowania standardów dotyczących tak kontrowersyjnych dla nauczania praktycznego pojęć jak e-Learning czy Distance Learning.
Poprzez współpracę z pracodawcami krajowymi i międzynarodowymi wspieramy naszych studentów w poszukiwaniu atrakcyjnych miejsc do odbycia praktyk i staży zawodowych. Naszym wyróżnikiem i powodem do dumy jest unikatowy model kształcenia oparty na zasadzie równowagi pomiędzy teorią i praktyką. Kluczowym elementem zdobywania umiejętności oraz kompetencji zawodowych i społecznych naszych studentów, tych, którzy przygotowują się do pracy na morzu, są praktyki na statkach szkolnych, do których przygotowujemy w wysokospecjalistycznych i doskonale wyposażonych laboratoriach i symulatorach. To rozwiązanie unikatowe na skalę międzynarodową.
Aktywność Uczelni w strukturach IMO oraz współpraca z organizacjami i pracodawcami krajowymi i międzynarodowymi to nie jedyne działanie, które zaplanował Pan na swoją kadencję 2020-2024.
Chcemy utrzymać pozycję czołowego ośrodka akademickiego w specjalnościach morskich, a od niedawna także offshorowych, dlatego jesteśmy zobowiązani do uważnego obserwowania potrzeb rynku, a odpowiadając na jego potrzeby, musimy stale podnosić jakość kształcenia, tworzyć atrakcyjne rynkowo kierunki i specjalności.
Planujemy stworzenie oferty kształcenia w języku angielskim na wszystkich wydziałach, dzięki czemu nasz proces kształcenia zyska jeszcze większy wymiar międzynarodowy. Oferta ta będzie odpowiedzią na wyzwania gospodarki 4.0, opartej na nowoczesnych technologiach.
Współczesna gospodarka morska to także między innymi farmy wiatrowe i technologie off-shore. W tych nowych gałęziach gospodarki morskiej brakuje wysoko wykwalifikowanej kadry, która na naszej Uczelni może doskonalić swoje kompetencje. Powrót do spraw morskich będzie wyrażał się w uruchomieniu studiów podyplomowych oraz specjalistycznych kursów zawodowych odpowiadających potrzebom rynku branży morskiej na każdym etapie rozwoju zawodowego.
Jakość kształcenia to tylko jeden z elementów, które wpływają na wizerunek Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, zajmującego czołową pozycję wśród światowych morskich uczelni. W strategii rozwoju kładzie Pan nacisk na poprawę jakości działalności naukowej.
Jest to niezwykle istotne nie tylko z uwagi na czekającą nas parametryzację, której w świetle Ustawy 2.0 podlegają wszystkie uczelnie wyższe w Polce.
Planuję stworzenie takich warunków pracy, które będą sprzyjały rozwojowi naukowemu i zawodowemu pracowników naszej Uczelni. Zamierzam wprowadzić system doradztwa i wsparcia administracyjnego dla osób ubiegających się o finansowanie projektów badawczych, komercyjnych i prac zleconych na każdym etapie pozyskiwania, w czasie bieżącej obsługi oraz rozliczania projektów realizowanych w Uniwersytecie Morskim w Gdyni. Będziemy również wspierać naszych pracowników w realizacji staży naukowych w kraju i za granicą oraz w prowadzeniu prac badawczych w ramach zespołów międzyuczelnianych.
Wsparcie ze strony władz Uczelni dotyczy również aktywności naukowej studentów i doktorantów poprzez włączanie ich w prace naukowo-badawcze oraz dofinansowywanie działalności kół naukowych.
Liczę, że poprzez odpowiednie promowanie tych wszystkich działań zwiększy się rozpoznawalność Uniwersytetu Morskiego w Gdyni oraz jego liderów naukowych w kraju i za granicą.
W swojej strategii rozwoju wskazał Pan na konieczność zwiększenia udziału Uniwersytetu Morskiego w Gdyni w transferze wiedzy do gospodarki, kreowania innowacyjnych rozwiązań oraz intensyfikacji komercjalizacji wyników badań. Jak planuje Pan to osiągnąć?
Bez rozwoju nauki nie będzie transferu wiedzy do gospodarki, a to jest jedno z moich priorytetowych działań.
Będę zachęcał do rozwijania współpracy z uczelniami krajowymi i zagranicznymi, z instytutami naukowo‑badawczymi oraz przemysłem. Musimy być aktywnymi uczestnikami różnego rodzaju konsorcjów naukowych, sieci naukowych oraz innych komercyjnych przedsięwzięć prowadzących badania na potrzeby rozwoju polskiej gospodarki morskiej i zmian polityki energetycznej RP.
Chciałbym tu wskazać na ogromny potencjał Instytutu Morskiego, którego prace badawczo-rozwojowe dotyczą obszaru innowacji w gospodarce morskiej. Mamy też statki, które powinniśmy szerzej wykorzystywać do prowadzenia badań naukowych na morzu. Skorzysta na tym nie tylko biznes i konkretny zespół badawczy, ale również nasza Uczelnia, nasi pracownicy i nasi studenci.
Gmach główny Uczelni i Wydział Nawigacji przeszły ostatnio gruntowny remont. W strategii rozwoju zapisał Pan, Panie Rektorze, kilka dużych inwestycji, które znacząco zmienią jakość pracy i komfort studiowania w UMG, a jednocześnie podniosą jego rangę.
Moim priorytetem jest polepszenie warunków studiowania oraz pracy w Uniwersytecie Morskim w Gdyni. Rozpoczynamy obecnie budowę kompleksu sportowo-akademickiego. W pierwszym etapie budowy powstanie pełnowymiarowa, nowoczesna hala sportowa z pełnym zapleczem sanitarnym, strefą fitness i siłownią, w drugim etapie - dom studencki. Planujemy również budowę wyposażonego w certyfikowane laboratoria Centrum Off-shore w Gdańsku na nowo pozyskanych terenach w pobliżu twierdzy Wisłoujście z dostępem do w pełni uzbrojonego nabrzeża.
W Pana strategii rozwoju wyraźny jest szacunek dla historii i minionych pokoleń.
Chcę z taką samą intensywnością ściśle współpracować z organizacjami naukowymi, jak również ze stowarzyszeniami morskimi i zawodowymi absolwentów. To dla nas powód do dumy, że nasi absolwenci wciąż czują się związani z Uczelnią i działają na jej rzecz. Dzięki temu mamy prawo mówić, że jesteśmy wspólnotą kultywującą bogate tradycje morskie i akademickie. Dodatkowymi walorami Uczelni są niewątpliwie jej mundurowy charakter oraz starannie pielęgnowane zwyczaje i ceremoniał morski.
W obszarze rozwoju Uniwersytetu Morskiego w Gdyni mieści się również przestrzeń do realizacji ambicji i potrzeb każdego nauczyciela akademickiego naszej Uczelni. Co to oznacza?
Chciałbym, aby każdy nauczyciel akademicki związany z naszą Uczelnią mógł odnaleźć własną ścieżkę rozwoju i ją realizować. Nie będę szczędził wysiłków, aby Uniwersytet Morski w Gdyni stał się przyjaznym i inspirującym miejscem pracy i studiów, aby zapewniał stabilne i bezpieczne warunki pracy i nauki, aby wszyscy członkowie naszej wspólnoty akademickiej identyfikowali się z nią i uznawali cele Uczelni za swoje.
Mam świadomość wysokich oczekiwań względem mojej kadencji. Zaufanie, którym obdarzyło mnie środowisko akademickie, powołując na Rektora Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, jest dla mnie nie tylko powodem do dumy, ale również szczególnym poczuciem odpowiedzialności i zobowiązania względem Uczelni, jej wykładowców, studentów i pracowników. Liczę, że jako Rektor Państwa nie zawiodę.