Państwowa Szkoła Morska na wychodźstwie (1939-1945)
Wojna i okupacja (1939-1945)
1939; 27 sierpnia
W ostatnich dniach sierpnia 1939 r. komendant „Daru Pomorza” otrzymał radiową drogą rozkaz: „KONSTANTY. ZAWIŃ DO NAJBLIŻSZEGO PORTU SZWEDZKIEGO. CZEKAJ NA SYGNAŁ”.
Żaglowiec stanął na redzie Oxelösundu. 1 września radio podało wiadomość, że Niemcy napadli na Polskę. WOJNA!
1939; 2 września
„Dar Pomorza” przeszedł do Sztokholmu. Tam załoga, słuchacze i jungowie zajęli się przygotowywaniem statku do postoju zimowego w surowym klimacie Szwecji.
1939; 8 września
Samolot Polskich Linii Lotniczych zabrał ze Sztokholmu pierwszą grupę 11 uczniów – wyłącznie tych, którzy mieli karty mobilizacyjne. Do kraju wrócili: IV oficer „Daru Pomorza” Kazimierz Jurkiewicz (abs. WN z 1934), uczniowie III kursu nawigacyjnego: Józef Babkiewicz, Aleksander Bramiński, Bogdan Dębski, Andrzej Grosse, Bogdan Korsak, Zygmunt Ladenberger, Zygmunt Łada, Roman Tomaszewski, uczeń II kursu Wilhelm Żmuda i uczeń kursu wstępnego, syn bosmana „Daru” Jerzy Leszczyński.
1939; 8 września
Zmarł w szpitalu dyrektor Państwowej Szkoły Morskiej kpt. ż.w. Stanisław Kosko, ciężko raniony na zbombardowanym w porcie 2 września statku żeglugi przybrzeżnej „Gdynia”. „Garstka profesorów, uczniów i urzędników Szkoły Morskiej udała się na Cmentarz Witomiński, by odprowadzić na wieczny spoczynek swojego dyrektora. Na trumnie położyliśmy czapkę dyrektora ze złotymi emblematami. Kapelan szkolny odprawił modły i poświęcił trumnę. Gromada nasza uklękła zatopiona w modlitwie; uczniowie z wolna rzucali w grób grudy ziemi, zasypując trumnę. Ileż to razy śpiewało się ze wszystkich młodzieńczych sił: Morze nasze morze, wiecznie ciebie będziem strzec.... Wtedy na witomińskim wzgórzu łączyły się te słowa z gorącymi, krwawymi łzami” – wspominał Włodzimierz Wnuk, sekretarz Państwowej Szkoły Morskiej.
1939; 21 września
Kpt. ż.w. Konstanty Kowalski otrzymał z Poselstwa Rzeczypospolitej Polskiej w Sztokholmie list (którego kopia jest w Sali Tradycji Uniwersytetu Morskiego w Gdyni) o pozostawieniu żaglowca pod nadzorem siedmiu członków załogi stałej: radiooficera Alojzego Kwiatkowskiego, bosmana Jana Leszczyńskiego, żaglomistrza Józefa Grzelaka, cieśli Franciszka Kohnke, motorzystów Feliksa Sobieraja i Bronisława Filipiaka oraz kucharza Marcelego Witka.
1939; 22 września
Komendant kpt. ż.w. Konstanty Kowalski dokonał ostatniego zapisu w dzienniku okrętowym „Daru Pomorza”.
1939; 29 września
Załoga „Daru Pomorza” oraz słuchacze PSM na statkach: „Wilno”, „Narocz”, „Chorzów”, „Kromań” i „Robur IV” wyruszyli, pod eskortą szwedzką i norweską, z Göteborga do Bergen, a stamtąd do Methil w Szkocji.
1939; 1-19 września
Trwała bohaterska obrona Gdyni i Kępy Oksywskiej. 14 września do śródmieścia wkroczyły oddziały niemieckie, 2 października skapitulował Hel. Zaczęła się, trwająca pięć i pół roku, okrutna okupacja – pomorskie ziemie zostały włączone do III Rzeszy, zaczęły się masowe wysiedlenia, aresztowania, mordowanie inteligencji, osadzanie w obozach śmierci, germanizacja.
Wzięci do niewoli zostali m.in.:
- kmdr por. Adam Mohuczy – b. dyrektor Państwowej Szkoły Morskiej, kawaler Virtuti Militari za wojnę polsko-bolszewicką. Po kapitulacji Helu w niewoli w oflagach: XVIII A Lienz i II C Woldenberg.
- Władysław Milewski – absolwent WM z 1923 r., uczestniczył w obronie Oksywia; oflag II Prenzlau, II E Neubrandenburg, II D Grossborn i Sandbostel.
- Michał Kisielewski – absolwent WM z 1923 r., zmobilizowany, uczestniczył w obronie Oksywia, po kapitulacji w stalagu X B Sandbostel.
- Wacław Zagrodzki – absolwent WN z 1924 r., brał udział w obronie Helu, po kapitulacji w obozach Nienburg, Spittal, Woldenberg.
- Michał Niczko – kpt. ż.w. od 1936 r., absolwent WN z 1927 r., zmobilizowany jako ppor. mar. rez., wziął udział w obronie Gdyni i w bitwach na Kępie Oksywskiej; więziony w oflagu XVIII B Wolfsberg, VII B w twierdzy Silberberg, po kolejnej próbie ucieczki – w II C Woldenberg.
- Witold Poinc – kpt. ż.w. od 1938 r., absolwent WN z 1930 r.; dowodził plutonem marynarzy w I Batalionie Kadry Floty w obronie Gdyni i Oksywia. Więziony w X A Prenzlau, II E Neubrandenburg i II D Grossborn.
- Henryk Borakowski – absolwent WN z roku 1930, zmobilizowany z przydziałem do Oddziału Kutrów, po kapitulacji osadzony w oflagu Woldenberg.
- Lucjan Masłocha – absolwent WN z roku 1934, uciekł z oflagu X C w 1943 r. i został współorganizatorem oraz komendantem siatki dywersyjno-wywiadowczej w Kopenhadze, podległej Dowództwu Polskich Sił Zbrojnych w Londynie.
- Bogdan Kossakowski – uczeń pierwszego kursu Wydziału Administracyjnego, osadzony był w stalagu Monschau, podległemu stalagowi VI G Bonn, razem z synami kpt. Konstantego Maciejewicza i kpt. Gustawa Kańskiego.
1939; druga połowa września
Piękny gmach Państwowej Szkoły Morskiej hitlerowcy zajęli na koszary dla żołnierzy Kriegsmarine i Steuermannschule (szkoły sterników morskich). A nazwę „ulica Morska” zmienili na „Albert Foerster Strasse”, na cześć zbrodniczego namiestnika Okręgu Rzeszy Gdańsk – Prusy Zachodnie.
1939; 11 listopada
W piaśnickim lesie koło Wejherowa, na polecenie najwyższych władz Trzeciej Rzeszy, specjalne oddziały od 28.10.1939 r. do wiosny 1940 r. wymordowały ok. 12–14 tys. osób.
11 listopada 1939 r., w dniu polskiego Święta Niepodległości, wśród ponad 300 gdynian, zostali zabici m.in.:
- Kossakowski Henryk – nauczyciel fizyki i elektroniki, harcmistrz; we wrześniu 1939 walczył w obronie Gdyni. 25 września aresztowany i osadzony w podobozie Stutthofu w Nowym Porcie, stamtąd wywieziony na roboty rolne do Nidowa, gdzie odnalazło go gestapo.
- Dłuski Stanisław – kpt. ż.w., kierownik Oddziału Morskiego Państwowego Instytutu Meteorologicznego, wykładowca w Szkole Morskiej w Tczewie;
- Karpowicz Witold – kpt. ż.w., absolwent WN z roku 1924, pracownik Kapitanatu Portu Gdynia;
- Konopka Kazimierz – wychowawca w Szkole Morskiej w Tczewie i Państwowej Szkole Morskiej w Gdyni.
1939; 2 grudnia
Przebywający w Wielkiej Brytanii pracownicy PSM, z komendantem „Daru Pomorza” kpt. ż.w. Konstantym Kowalskim, przedłożyli Ministerstwu Przemysłu i Handlu „Prowizoryczny projekt zorganizowania Szkoły Morskiej na terenie Anglii”.
1940; styczeń – lipiec
Do uczniów Wydziału Nawigacyjnego, przybyłych do Anglii z „Daru Pomorza", dołączyło 13 uczniów Wydziału Transportu i Administracji Morskiej, odbywających praktykę na m/s „Chrobry", który 30 października 1939 r. zawinął do portu angielskiego.
Po różnych perturbacjach, w styczniu 1940 r., ministerstwo zorganizowało w Londynie 10-tygodniowy kurs uzupełniający dla uczniów II roku gdyńskiej PSM.
W lipcu 1940 r. kpt. ż.w. Antoni Zieliński wyokrętował z s/s „Śląsk” i w sierpniu objął stanowisko kierownika/dyrektora oddziału polskiego szkoły morskiej w Southampton.
1940; 8 lutego
Szefem Inspektoratu Załogowego Polskiego Komitetu Transportowego został komendant „Daru Pomorza” kpt. ż.w. Konstanty Kowalski.
1940; 29 września
Zakończył się pierwszy kurs dla grupy słuchaczy drugiego rocznika, którzy przybyli do Anglii na „Darze Pomorza”. Dyplomy aspirantów – poruczników żeglugi małej otrzymało 24 uczniów.
1940; 18 października
W PSM w Southampton, przy Department of Navigation, University College, której dyrektorem był kapitan G.W. Wakeford, rozpoczęto kolejny, 10-miesięczny, kurs oparty głównie o słuchaczy, którzy ukończyli pierwszy rok Państwowej Szkoły Morskiej w Gdyni, kurs wstępny i słuchaczy Wydziału Transportu i Administracji Morskiej, który pragnęli się przekwalifikować. Opiekunem był kpt. ż.w. Antoni Zieliński, nad przebiegiem egzaminów czuwał kpt. ż.w. Konstanty Kowalski.
1941; 18 czerwca
Odbyła się w Southampton uroczystość wręczenia świadectw absolwentom jednorocznego kursu dla uczniów Państwowej Szkoły Morskiej, który ukończyło pomyślnie 24 uczniów; uzyskali prawo do otrzymania dyplomu porucznika-aspiranta żeglugi małej. Na uroczystości obecni byli: dyr. Leonard Możdżeński, dyr. Tadeusz Geppert, dyr. Andrzej Cienciała (abs. WN z 1923 r.), kpt. Stefan Gorazdowski (abs.WN z 1932 r.) oraz przedstawiciele Marynarki Wojennej.
1941; sierpień
Kpt. ż.w. Antoni Zieliński – wykładowca i oficer łącznikowy przy Department of Navigation, University College, Southampton – zwrócił się za pośrednictwem „Okólnika” (londyńskiego pisma związkowego) do wszystkich oficerów PMH o wypożyczenie na bieżący rok szkolny wszystkich posiadanych polskich podręczników z dziedziny nawigacji, astronomii, locji, dewiacji, oceanografii i meteorologii oraz teorii i budowy okrętu. Chodzi przede wszystkim o wydawnictwa Instytutu Wydawniczego PSM.
1941; 1 sierpnia
„Wobec licznych zapytań o znaczki absolwenckie PSM komunikujemy, że większa ich ilość została bezpiecznie schowana w Gdyni i wg raportu z czerwca br. nie zostały dotychczas znalezione przez gestapo” („Okólnik” nr 8 z 1941 r.).
1941; 3 października
Rozpoczął się kolejny kurs, który trwał do 18 czerwca 1942 r. Kadetami byli słuchacze PSM kursu wstępnego, kursu pierwszego, Wydziału Transportu i Administracji Morskiej z praktyką pokładową.
1941; 6 listopada
Odbyła się uroczystość podniesienia flagi w Department of Navigation, University College, Southampton, gdzie przebywało i kształciło się 20 uczniów PSM w Gdyni. Oprócz Anglików i Polaków na wykłady uczęszczało też kilkunastu Belgów.
1942; 2 czerwca
Zmarł w Sztokholmie st. bosman „Daru Pomorza” Jan „Waju” Leszczyński. Na czas wojny pozostawiono na jednostce kilku członków załogi, m.in. jego. Nie doczekał powrotu do kraju. Pochowany został na cmentarzu katolickim Haga Norra. Za zasługi dla rozwoju polskiej floty handlowej został pośmiertnie odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi. Sześć lat później na tym samym cmentarzu spoczął również bosman Józef Grzelak.
1942; 19 czerwca
W zakończeniu kolejnego roku szkolnego Wydziału Nawigacyjnego uczestniczyli m.in.: minister przemysłu, handlu i żeglugi Jan Kwapiński (więzień NKWD, przybyły do Wielkiej Brytanii 21 maja 1942 r.), dyr. Leonard Możdżeński, kpt. Konstanty Kowalski z Działu Spraw Morskich tegoż ministerstwa i syndyk Związku Armatorów Polskich kpt. Stefan Gorazdowski. Kadeci brytyjscy i belgijscy przedefilowali przed sztandarem Państwowej Szkoły Morskiej w Gdyni. Znalazł się on tam za przyczyną Leonarda Możdżeńskiego, który, owinięty nim, opuścił kraj we wrześniu 1939 r. Nagrodę British Council za najlepsze wyniki w nauce j. angielskiego otrzymał Norbert Gołuński.
1942; wrzesień
Instytut Wydawniczy PSM, utworzony jeszcze w 1927 r. w tczewskiej Szkole Morskiej, był chyba jedyną oficyną, której działalność kontynuowano podczas wojny. W Anglii ukazało się drukiem 13 wznowień podręczników autorstwa m.in. Kazimierza Bielskiego, Michała Kisielewskiego i Antoniego Ledóchowskiego. Nie umieszczano na nich nazwy Instytutu, lecz tylko znak PSM. Nakładcą było Ministerstwo Przemysłu, Handlu i Żeglugi. Podręczniki te zostały po wojnie dostarczone do reaktywowanej szkoły do Gdyni i służyły pierwszym rocznikom.
1942; październik
Rozpoczął się trzeci kurs, trwający do 4 sierpnia 1943 r. Naukę podjęło 25 kandydatów, zwanych midszypmenami – głównie ci, którzy w 1939 r. podjęli ochotniczą służbę w Marynarce Wojennej, kandydaci do Szkoły Morskiej z „Daru Pomorza”, którzy mieli już za sobą dobrą praktykę morską na polskich statkach transportowych. Nagrodę za największe postępy w nauce języka angielskiego otrzymał Jerzy Straszak.
1942; grudzień
Nakładem Ministerstwa Przemysłu, Handlu i Żeglugi ukazały się drukiem podręczniki dla mechaników i nawigatorów, do nabycia w Dziale Spraw Morskich ministerstwa w Londynie: inż. K. Bielskiego („Prawidła wykonywania rysunków maszynowych”, „Mechanizmy okrętowe”), M. Kisielewskiego („Kotły okrętowe”), A. Ledóchowskiego („Astronomia żeglarska”, „Nawigacja żeglarska”), W. Milenuszkina („Przepisy drogi na morzu”).
1942; 12-14 grudnia
Inspektor załogowy kpt. ż.w. Konstanty Kowalski przekazał Referatowi Morskiemu Ministerstwa Przemysłu i Handlu memoriał, zawierający postulat przyjęcia do polskich szkół morskich w Anglii 300 junaków, przebywających na Bliskim Wschodzie. Dwa dni później gen. Władysław Sikorski wydał zezwalający rozkaz. Różne problemy sprawiły, że dopiero 1 lipca 1944 r. minister wyznań religijnych i oświecenia publicznego ks. Zygmunt Kaczyński podpisał zarządzenie nr 104/44, powołujące Gimnazjum i Liceum Morskie, a 9 marca 1945 r. powierzył jego organizację kpt. ż.w. Karolowi Olgierdowi Borchardtowi.
1943; lipiec
Zakończony został rok szkolny na kursie szyprów I kl. i maszynistów I kl. Na Wydziale Nawigacyjnym wydano 10 dyplomów, na Mechanicznym – 9.
1943; jesień
Po zakończeniu działalności polskiego oddziału Szkoły Morskiej w Southampton utworzono w Londynie Państwową Szkołę Morską, której dyrektorem został kpt. ż.w. Antoni Zieliński. Rozpoczęły się dwa kursy aspirantów – poruczników żeglugi małej, które ukończyło 21 osób uzyskując dyplom aspiranta – porucznika żeglugi małej i kurs kapitanów żeglugi wielkiej oparty na programie Państwowej Szkoły Morskiej w Gdyni, który ukończyło 19 osób. Zajęcia prowadzili: kpt. ż.w. Antoni Zieliński, Bolesław Szołkowski, Czesław Maciejewski, Bronisław Gubała, Antoni Rusin, dr Bazyli Abramowicz i inni. Przewodniczącym komisji egzaminacyjnej był kpt. ż.w. Konstanty Kowalski.
1943; 18 października
Uruchomiono pierwszy kurs kapitański dla absolwentów kursów aspiranckich. W sumie uczestniczyło w nich ponad 30 słuchaczy.
1944; 11 lutego
Rozpoczęto kurs szyprów 1 klasy (11 kandydatów) i kurs maszynistów I klasy (12 kandydatów). Kurs szyprów I klasy ukończyły trzy osoby, wśród nich Wiktor Gorządek.
1944; 4-21 czerwca
W Szkole Morskiej w Londynie kurs kapitanów żeglugi wielkiej ukończyły 22 osoby. Komisji egzaminacyjnej przewodniczył kpt. ż.w. Antoni Zieliński.
1944; 1 lipca
Minister wyznań religijnych i oświecenia publicznego ks. Zygmunt Kaczyński podpisał zarządzenie powołujące Gimnazjum Morskie oraz Roczny Kurs Przysposobienia Rybackiego w Buckie w Szkocji.
1945; kwiecień
Organizowane przez kpt. ż.w. Karola Olgierda Borchardta Gimnazjum Morskie otrzymało lokalizację w Landywood pod Birmingham. Do użytku Szkoły Morskiej został oddany obóz zbudowany dla angielskich górników. Składał się z kilkudziesięciu „beczek śmiechu" – baraków z falistej blachy, używanych jako klasy i sypialnie, kuchnia, jadalnia, kotłownia, przychodnia lekarska, kaplica, warsztaty oraz mieszkania dla obsługi.
1947; jesień
Szkołę Morską przeniesiono do Lilford, koło Peterborough w hrabstwie Northamptonshire. Przestała istnieć w 1949 r.
1939-1945 APEL POLEGŁYCH
Zginęli w hitlerowskich obozach zagłady
Wykładowcy i pracownicy:
- Ancuta Stefan – inż. kpt. ż.m., wykładowca matematyki oraz elektrotechniki i radiotelegrafii. Aresztowany w 1941 r. w Warszawie, został osadzony w obozie Auschwitz i tam zamordowany w 1942 r.,
- Konopka Kazimierz – wychowawca w Państwowej Szkole Morskiej,
- Maresz Aleksander – wykładowca matematyki, algebry w szkole w Tczewie i Gdyni, zmarł w 1941 r., zamęczony w obozie w Sachsenhausen koło Berlina,
- Ostrowski Józef – instruktor,
- Ziółkowski Tadeusz – kpt. ż.w., pierwszy dowódca „Lwowa”, komandor pilotów portu gdańskiego, rozstrzelany w KL Stutthof w 1940 r.
- Absolwenci:
- Dąbkowski Tadeusz – absolwent WM z roku 1925,
- Liedtke Roland – absolwent WM z roku 1926,
- Ryncki Władysław – absolwent WN z roku 1931,
- Liess Eugeniusz – absolwent WM z roku 1935.
Zamordowani przez NKWD w Katyniu
- Hagmajer Bolesław Andrzej – absolwent WN z 1924 r.,
- Wojciechowski Zygmunt – absolwent WM z 1926 r.,
- Czerski Wojciech Roman – absolwent WM z 1931 r.,
- Bogusław Wężyk – uczeń I roku Wydziału Transportu i Administracji Morskiej, w lutym 1942 r. zamordowany w Mińsku przez NKWD.
Zginęli w walce z niemieckim okupantem
- Dumania Wincenty – st. mech., absolwent WM z 1923,
- Baranowski Marian – absolwent WM z 1925,
- Sobański Kazimierz – absolwent WN z 1926,
- Kuske Zygmunt – absolwent WM z 1927,
- Żbikowski Jerzy – absolwent WN z 1928,
- Mazur Marian – absolwent WN z 1929,
- Piątek Ludwik – absolwent WM z 1929,
- Kuczyński Jan – absolwent WN z 1929,
- Góral Józef – absolwent WM z 1930,
- Kaszyński Józef – absolwent WM z 1931,
- Masłowski Janusz – absolwent WN z 1931,
- Trebliński Józef – absolwent WN z 1931,
- Ostapowicz Eugeniusz – absolwent WM z 1932, ps. „Kamil”, Warszawski Okręg AK, poległ w Powstaniu Warszawskim 15.08.1944,
- Sołtys Tadeusz – absolwent WN z 1932,
- Sosnowski Stanisław – absolwent WM z 1932, ps. „Kruk II”, AK, poległ w Powstaniu Warszawskim 28.08.1944,
- Masłocha Lucjan – absolwent WN z 1934,
- Mazurkiewicz Karol – absolwent WN z 1934,
- Pruszewski Witold – absolwent WN z 1934,
- Borkowski Janusz – absolwent WN z 1937,
- Szeląg Alfred – absolwent WN z 1938,
- Tajer Zbigniew – absolwent WN z 1938,
- Chróścicki Zygmunt – absolwent WN z 1939,
- Dębski Bohdan – absolwent WN z 1939; ścięty w Berlinie,
- Łada Zygmunt – absolwent WN z 1939,
- Rekść Ryszard – absolwent z 1939,
- Kazimierczak Janusz – uczeń,
- Koziński Zbigniew – uczeń,
- Kwiatkowski Adam – uczeń,
- Muszyński Jerzy – uczeń,
- Salewski Jerzy – uczeń
i inni…
Zginęli na morzach
- Stankiewicz Mamert – kpt. ż.w., b. komendant „Lwowa”, kapitan transatlantyków, zginął u wybrzeży Anglii na „Piłsudskim" (statek został storpedowany lub wszedł na minę) w listopadzie 1939 r.,
- Deyczakowski Zbigniew – kpt. ż.w., absolwent WN z 1923 r., pływał w konwojach, w lutym 1943, podczas 20. Podróży, zaginął wraz z całą załogą; przypuszczalnie „Zagłoba” został zatopiony przez niemieckiego U-boota,
- Grabowski Władysław – kpt. ż.w., absolwent WN z roku 1928,
- Szmidt Brunon – absolwent WM z roku 1929,
- Dubieński Józef – absolwent WN z roku 1931,
- Barański Zygmunt – absolwent WM z roku 1932,
- Wyględacz Brunon – st. mech., absolwent WM z roku 1933,
- Piotrowski Tadeusz – absolwent WM z roku 1935,
- Lewicki Zygmunt – absolwent WN z roku 1937,
- Rogaczewski Zbigniew – absolwent WN z roku 1937,
- Zieliński Jerzy – absolwent WM z roku 1937,
- Senycia Bogdan – absolwent WN z 1940
i inni…