Program kursu sternik motorowodny
Ośrodek Żeglarstwa i Sportów Wodnych Uniwersytetu Morskiego w Gdyni realizuje kurs na patent sternika motorowodnego, zgodnie z autorskim programem szkolenia. Osoba odbywająca szkolenie na powinna opanować wiedzę i umiejętności praktyczne umożliwiające bezpieczne prowadzenie jachtu motorowego w zakresie uzyskiwanych uprawnień.
Patent sternika motorowodnego uzyskuje osoba, która: 1) ukończyła 14. rok życia; 2) zdała egzamin z wymaganej wiedzy i umiejętności (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Sportu i Turystyki)
WIEDZA TEORETYCZNA:
- wybrane definicje,
- zasady ruch żeglugowego,
- sygnalizacja wzrokowa i dźwiękowa statków,
- sygnały wzywania pomocy,
- znaki żeglugowe,
- uprawnienia do prowadzenia jachtów motorowych,
- ogólne przepisy bezpieczeństwa,
- wypadki i awarie – zasady postępowania,
- przepisy lokalne.
- informacje o korycie rzeki,
- oznakowanie szlaku żeglugowego,
- elementarne informacje o budowlach hydrotechnicznych
- śluza, jaz
4.2. Elementarne wiadomości o nawigacyjnym oznakowaniu wód morskich
5. Ratownictwo
5.1. Bezpieczeństwo żeglugi i ratownictwo w żegludze śródlądowej:
- osobiste środki wypornościowe, rodzaje i sposoby posługiwania się nimi,
- inne środki bezpieczeństwa na jachcie motorowym,
- zasady postępowania podczas alarmu „człowiek za burtą”
- podstawy pomocy przedmedycznej w najczęściej występujących obrażeniach na jachcie,
5.2. Podstawowe informacje o ratownictwie na wodach morskich:i śródlądowych
- Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR),
- Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne,
- stacje ratownictwa morskiego,
- ratownictwo brzegowe - brzegowe stacje ratownictwa,
- wiadomości o służbach ratowniczych na wodach śródlądowych,
- sygnałowe środki ratownicze.
- użytkowanie środków ratunkowych,
- poruszanie się po jachcie,
- obsługa silnika przyczepnego lub stacjonarnego,
- obsługa cum, praca cumami, – obsługa odbijaczy,
- przygotowanie jachtu do wypłynięcia, sprawdzenia stanu technicznego
- trzymanie kursu,
- regulacja prędkości na silniku,
- nadawanie prędkości początkowej (bieg do przodu, bieg wsteczny),
- cumowanie jachtu, – obrót lub przesunięcie jachtu przy pomoście, praca cumami,
2. Umiejętność wykonania następujących manewrów:
- zmiana kursu,
- zacieśniona cyrkulacja,
- alarm „człowiek za burtą”,
- dojście do boi,
- odejście od boi,
- odejście od nabrzeża,
- dojście do nabrzeża.
3. Prace bosmańskie:
- umiejętność wiązania podstawowych węzłów żeglarskich: prosty, ratowniczy (dwa sposoby), knagowy, ósemkowy, refowy, szotowy, flagowy, rożkowy, sztyk, wyblinka, cumowy żeglarski, buchta