Historia

 

Biblioteka powstała wraz z powołaniem do życia Państwowej Szkoły Morskiej w Tczewie w 1920 r. Założycielem i pierwszym kierownikiem był dr Aleksy Majewski. Początkowo była to niewielka biblioteka, a profil jej księgozbioru był dostosowany do potrzeb szkoły. Gromadzono w niej przede wszystkim podręczniki szkolne, encyklopedie, słowniki oraz literaturę piękną.

W 1930 r. biblioteka Państwowej Szkoły Morskiej została przeniesiona razem ze szkołą do Gdyni. Zarówno z lat 1930-1939, jak też z okresu okupacji nie zachowały się dokumenty, które świadczyłyby o działalności i rozwoju biblioteki.

W 1945 r., z chwilą wznowienia zajęć dydaktycznych, podjęto prace zmierzające do organizacji biblioteki. Zadania tego podjął się kpt. ż. w. Wacław Zagrodzki. Organizowanie biblioteki w warunkach powojennych nie było rzeczą łatwą, gdyż księgozbiór z lat międzywojennych uległ zniszczeniu oraz rozproszeniu, natomiast rynek księgarski był zbyt ubogi, by można było zaopatrzyć bibliotekę w literaturę fachową i beletrystyczną. Księgozbiór pochodził głównie z darów i wymiany, a liczba woluminów jest nieznana.

Od dnia 1 sierpnia 1946 r. bibliotekę poprowadził mgr Józef Fijał. W latach 1951-1953 biblioteką zarządzała wykładowczyni historii mgr Jadwiga Radomska. W roku 1953 funkcję kierownika biblioteki objęła wykładowczyni języka polskiego mgr Wiktoria Hajdamowicz. Funkcję tę pełniła aż do roku 1969, tzn. do momentu utworzenia Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni.

W wyniku połączenia dwóch uczelni, na bazie których powstała Wyższa Szkoła Morska, również księgozbiór Państwowej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Państwowej Szkoły Rybołówstwa Morskiego został połączony w jeden organizm, by w latach następnych służyć studentom i pracownikom WSM w realizacji programów nauczania oraz organizowaniu warsztatu naukowego. Jest rzeczą zrozumiałą, że nowe programy nauczania wpłynęły też na konieczność zmiany profilu księgozbioru. Księgozbiór uległ poszerzeniu i uwzględnił wydawnictwa naukowe oraz fachowe z przedmiotów wprowadzonych do programów WSM.

W dniu 1 września 1969 r. kierownictwo biblioteki WSM objęła dr Lubomira Jankowska, natomiast dnia 2 listopada 1972 r. na stanowisko dyrektora biblioteki został powołany dr Władysław Pałubicki, który pełnił tę funkcję do roku 1984. W miarę rozwoju działalności bibliotecznej wzrastała też kadra zatrudnionych w niej pracowników, która rozwijała się zarówno pod względem ilościowym jak też jakościowym.

Kolejnym dyrektorem został mgr Wiesław Proll, który objął swoją funkcję 15 marca 1984 r. i pełnił ją do 30 września 1986 r. W tym też czasie odnowiona została baza materialna biblioteki. W latach 1986-1998 dyrektorem była mgr Bożena Jacob – są to lata, w których przeprowadzono komputeryzację biblioteki. Komputeryzacja w znacznym stopniu ułatwiła korzystanie ze zbiorów biblioteki. Zbiory biblioteki są systematycznie powiększane o najnowsze publikacje.

Od 1 września 1998 r. dyrektorem biblioteki była mgr Irena Krause, która jednocześnie została pierwszą dyrektorką biblioteki w Akademii Morskiej, bowiem mocą Ustawy z dn. 5 grudnia 2001 r. nadano Wyższej Szkole Morskiej w Gdyni nazwę Akademii Morskiej.

Od 1 września 2006 r. dyrektorem biblioteki była mgr Jolanta Maciejewska.

W 2014 r. udostępnianie i magazyny Biblioteki Głównej zostały przeniesione do nowych pomieszczeń, zaadaptowanych po starej kotłowni. Dnia 25.09.2014 r. Senat Akademii Morskiej w Gdyni uchwalił nadanie imienia kpt. ż. w. Karola Olgierda Borchardta Bibliotece Głównej.  https://umg.edu.pl/aktualnosci/2014/nadanie-imienia-bibliotece

Od 1 grudnia 2018 r. dyrektorem biblioteki jest dr Joanna Krzywonos.

W sierpniu 2019 r. rozpoczął się generalny remont BG. Obejmował m.in. naprawę popękanych ścian oraz przemalowanie ich na jaśniejszy kolor. Największe zmiany dotyczyły czytelni czasopism. Pomieszczenie zostało przearanżowane na pierwszą w UMG strefę studenta. Poprowadzono nową instalację elektryczną, położono panele, zainstalowano rolety, wykonano meble na wymiar – szafa z podjazdem, w której znajduje się telewizor, ławy, podświetlany bar kawowy, regały. Zakupiono również wygodne sofy, fotele, tapicerowane krzesła, nowoczesne stoły i stoliki oraz nowe rośliny. Czytelnia czasopism została przeniesiona do czytelni ogólnej, a strefa oddana studentom 1 października 2020 r.

Natomiast w lipcu 2021 r.  przeprowadzono pierwsze w historii Biblioteki całościowe skontrum księgozbioru, czyli skontrolowanie jego stanu. Wynikiem tych prac było uporządkowanie blisko 100 tys. woluminów książek.

Po przyłączenia Instytutu Morskiego w Gdańsku do naszego Uniwersytetu, 14.10.2021 rozpoczęły się również prace związane z przejęciem księgozbioru Instytutu. Przyjęto na stan BG prawie 1500 tytułów książek i ponad 200 tytułów czasopism.

Od 1.11.2021 do 31.08.2022 w Bibliotece zrealizowano projekt MEiN Zwiadowcy na UMG. Odkryj tajemnice nauki skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych, którego celem było zaprezentowanie oferty studiów na naszym Uniwersytecie. Młodzież miała możliwość uczestniczenia w zajęciach laboratoryjnych oraz wykładach, które dodatkowo transmitowano na kanale YouTube Uczelni. Być może część uczestników jest dziś naszymi studentami.

W wakacje w latach 2022-2023 przeprowadzono reorganizację czytelni głównej oraz jej księgozbioru. W pierwszej kolejności zmieniono układ mebli, tak aby stworzyć wyodrębnione, zaciszne przestrzenie do nauki. Drugim etapem była zmiana podziału księgozbioru. Do dyspozycji czytelników oddaliśmy 15 działów klarownie pogrupowanych w niewielkie poddziały.

Na mocy decyzji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 16 czerwca 2023 r. BG została przyjęta do Ogólnokrajowej Sieci Bibliotecznej. W tym samym czasie w związku ze zmianą systemu nasza Biblioteka nawiązała współpracę z Biblioteką Narodową. Dzięki nowym relacjom nasze zasoby są widoczne poprzez katalog Biblioteki Narodowej. Członkostwo w OSB daje również możliwość realizowania wspólnych projektów z bibliotekami członkowskimi, w tym np. z BN.

Nowym rozdziałem w cyfrowej historii biblioteki jest wprowadzenie systemu Alma wraz z wyszukiwarką Primo, z której czytelnicy mogą korzystać od 23 listopada 2023 r. Alma działa w oparciu o rozwiązanie SaaS, posiada zunifikowane zarządzanie zasobami – papierowymi oraz elektronicznymi. Za jej pośrednictwem można zamówić skan fragmentu książki lub czasopisma, a także zarezerwować salę multimedialną oraz pokoje pracy indywidualnej. Wdrożenie najnowocześniejszego z dostępnych obecnie systemów w znacznym stopniu ułatwia czytelnikom wyszukiwanie i korzystanie z informacji, a pracownikom Biblioteki zarządzanie zbiorami.

18 grudnia 2023 r. BG dołączyła do kolejnego zaszczytnego grona – Konferencji Dyrektorów Bibliotek Akademickich Szkół Polskich, co mogło nastąpić dzięki członkostwu UMG w Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich. W podobnym czasie zostaliśmy przyjęci również do BPUT (Bibliotek Polskich Uczelni Technicznych), działającej w odniesieniu do Konferencji Rektorów Polskich Uczelni Technicznych.

Od 20 do 24 maja 2024 r., w ramach programu Erasmus + gościliśmy dwie pracowniczki biblioteki Katolickiego Uniwersytetu w Rużomberku. Była to okazja do wymiany dobrych praktyk oraz wielu ciekawych rozmów o naszej pracy, różnicach oraz podobieństwach w realizowanych procesach bibliotecznych. Poprzednia wizyta pracowników tego Uniwersytetu miała miejsce w październiku 2019 r.

 


 

Zjazd Konferencji Dyrektorów Bibliotek Akademickich Szkół Polskich

 

W dniach 6-7 czerwca 2024 r. w Politechnice Częstochowskiej odbył się zjazd Konferencji Dyrektorów Bibliotek Akademickich Szkół Polskich, do grona których włączono BG UMG w grudniu 2023 r.

Podczas zjazdu dyskutowano nad bieżącymi zagadnieniami i problemami współczesnego bibliotekarstwa i bibliotek akademickich.

Podejmowano tematykę dotyczącą przyszłej parametryzacji uczelni i roli bibliotek w tym procesie, dostępu do elektronicznych naukowych baz danych, jak również gromadzenia w uczelniach otwartych danych badawczych. W ostatnim dniu konferencji dokonano wyboru członków do Rady Wykonawczej KDBASP. Na przewodniczącą Rady wybrano Danutę Szewczyk-Kłos – dyrektor Biblioteki Uniwersytetu Opolskiego, a zastępcą został Witold Kozakiewicz – dyrektor Centrum Informacyjno-Bibliotecznego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

 

na zdjęciach:

Danuta Szewczyk-Kłos – dyrektor Biblioteki Uniwersytetu Opolskiego, przewodnicząca Rady Wykonawczej Konferencji Dyrektorów Bibliotek Akademickich Szkół Polskich

Anna Dąbrowska – dyrektor Biblioteki Politechniki Gdańskiej

Katarzyna Falow – dyrektor Biblioteki Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego

Joanna Krzywonos – dyrektor Biblioteki Uniwersytetu Morskiego w Gdyni

 

 

 

Podmiot udostępniający: 

UMG Biblioteka Główna