Strategia rozwoju Uniwersytetu Morskiego w Gdyni w kadencji 2024-2028
Motto: „Morze jest jak odpowiedź na twoje marzenia”. Ernest Hemingway
Misja
Uniwersytet Morski w Gdyni (UMG) jest uczelnią z ponad stuletnią tradycją, której misją — od początku jej istnienia — jest prowadzenie badań i kształcenie wysoko wykwalifikowanej kadry na potrzeby gospodarki morskiej. Rozwój Uczelni na przestrzeni lat umożliwił stworzenie oryginalnego ośrodka badawczego i zaplecza eksperckiego, aktywnie wpływającego na otoczenie społeczno-gospodarcze, prowadzącego badania naukowe oraz kształcącego na najwyższym poziomie i wspierającego tworzenie gospodarki opartej na innowacjach, zwłaszcza w szeroko rozumianym obszarze morskim, przygotowanej na wyzwania cyfrowej i zielonej transformacji.
Wychodząc naprzeciw potrzebom gospodarczym kraju oraz regionu, UMG kształtuje wśród swoich studentów, doktorantów i pracowników postawy, które cechuje przedsiębiorczość oraz poszanowanie zasad zrównoważonego rozwoju z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych, społecznych i środowiskowych. UMG zabiera głos opiniotwórczy i doradczy w sprawach nauki, gospodarki morskiej oraz kształcenia kadr.
Naczelnymi wartościami UMG są: prawda i rzetelność w nauce oraz kształceniu, ścisłe powiązanie procesu kształcenia z potrzebami otoczenia gospodarczego, innowacyjność oraz otwartość na potrzeby jednostki i społeczeństwa.
UMG w swoich działaniach kieruje się uniwersalnymi wartościami ludzkimi: godnością i wolnością jednostki, równością społeczną, solidarnością i tolerancją, które wspierają rozwój akademicki i kulturę współpracy.
Główne cele strategiczne Uczelni
-
Kształcenie
Dalsze rozwijanie unikalnego profilu kształcenia kadr dla gospodarki morskiej na poczet przyszłych elit intelektualnych kraju poprzez kultywowanie tradycji morskich i poszanowanie wartości UMG, z uwzględnieniem ścisłego powiązania kształcenia z otoczeniem społeczno-gospodarczym Uczelni, postępem technologicznym, zasadami zrównoważonego rozwoju i bieżącymi potrzebami społeczno-gospodarczymi oraz priorytetami rozwojowymi Polski, Unii Europejskiej, zwłaszcza w zakresie transportu morskiego i morskiej energetyki odnawialnej, a także Międzynarodowej Organizacji Morskiej (International Maritime Organization - IMO), Międzynarodowego Stowarzyszenia Uczelni Morskich (International Association of Maritime Universities - IAMU) oraz Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (European Maritime Safety Agency - EMSA) w odniesieniu do globalnych wyzwań związanych z bezpieczną, nowoczesną i niskoemisyjną żeglugą.
-
Nauka
Stałe podnoszenie jakości badań naukowych UMG w priorytetowych obszarach będących podstawą jej rozpoznawalności w kraju i na świecie, wzmocnienie i rozwój zespołów badawczych, rozbudowa infrastruktury badawczej, wzrost efektywności pozyskiwania środków na badania naukowe ze źródeł zewnętrznych, oraz wspieranie rozwoju naukowego nauczycieli akademickich, a także doktorantów poprzez system działań projakościowych.
-
Umiędzynarodowienie
Kontynuacja i intensyfikacja procesu internacjonalizacji Uczelni, obejmująca dalsze umiędzynarodowienie kształcenia oraz rozwijanie współpracy UMG z uczelniami zagranicznymi. Wzmocnienie działań mających na celu utrzymanie przez UMG pozycji lidera wśród uczelni morskich na świecie. Aktywny udział w pracach organizacji i stowarzyszeń morskich, takich jak IMO, EMSA i IAMU, a także udział w międzynarodowych projektach badawczych, edukacyjnych i inicjatywach na rzecz gospodarki morskiej.
-
Rozwój i współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym
Stały rozwój Uczelni jako ośrodka zespołów B+R i zaplecza eksperckiego umiejącego sprostać wyzwaniom otoczenia społeczno-gospodarczego, zwłaszcza szeroko rozumianej gospodarki morskiej, a także rozwój kapitału technologicznego Uczelni, w rezultacie zwiększenie jej udziału w transferze wiedzy do gospodarki i komercjalizacji wyników badań.
Cele strategiczne Uczelni są realizowane na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym o charakterze zarówno regionalnym, jak i globalnym.
Obszary realizacji głównych celów strategicznych
Kształcenie
Nauka
Umiędzynarodowienie
Rozwój i współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym
Cele pośrednie towarzyszące realizacji głównych celów strategicznych w zakresie:
Struktury Uczelni:
- Dostosowywanie struktury Uczelni do celów, zadań, potrzeb i rozwoju procesów kształcenia, nauki oraz współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, w tym współpracy międzynarodowej.
- Organizacja nowopowstałego Wydziału Informatyki, w tym zdefiniowanie i rozwój kluczowych obszarów badawczych Wydziału, profilowanego na potrzeby nowoczesnej gospodarki morskiej oraz kształcenia w zakresie nowoczesnych rozwiązań technologicznych IT.
- Modyfikacja istniejącego systemu rekrutacji dla kandydatów na studia z kraju oraz dostosowanie procesu rekrutacji na studia do oczekiwań kandydatów z zagranicy.
- Dalsze działania w kierunku transformacji cyfrowej Uczelni, obejmujące cyfryzację wybranych procesów, wdrażanie systemów informatycznych wspomagających zarządzanie Uczelnią w wybranych obszarach oraz monitorowanie i wdrażanie skutecznych mechanizmów zapewniających bezpieczeństwo stosowanych na UMG rozwiązań w obszarze IT.
Promocji Uczelni:
- Powołanie Rektorskiej Komisji ds. Promocji Uczelni.
- Zwiększenie liczby kandydatów na studia na wszystkich wydziałach poprzez intensyfikację działań promocyjnych oraz uruchomienie skutecznych mechanizmów adaptacji oferty do potrzeb rynku pracy w zakresie programów kształcenia.
- Promocja Uczelni wśród uczniów, nauczycieli i doradców zawodowych poprzez organizację dnia otwartego, wydarzeń dla maturzystów i udział w targach edukacyjnych.
- Opracowanie i wdrażanie planu promocji marki UMG oraz dalsze umacnianie pozytywnego wizerunku Uczelni w kraju i za granicą.
- Intensyfikacja działań promocyjnych Uczelni za granicą poprzez uruchomienie skutecznych mechanizmów rekrutacji studentów zagranicznych.
- Promocja oferty B+R i usług badawczych Uczelni poprzez udział w targach branżowych, materiały prasowe i strony internetowe.
- Promocja i popularyzacja nauki obejmująca prezentację dokonań naukowo-badawczych i innowacji pracowników, doktorantów i studentów Uczelni, w tym we współpracy z instytucjami zajmującymi się popularyzacją nauki.
Środowiska pracy:
- Opracowanie polityki rozwoju kompetencji kadr UMG, w tym ścieżki awansów pracowników niebędących nauczycielami akademickimi.
- Wzmocnienie wizerunku Uczelni jako przyjaznego miejsca pracy w regionie.
- Kontynuacja przekształcenia środowiska Uczelni w miejsce międzynarodowej wymiany myśli, wiedzy i kultury, zorientowanego na różnorodność.
- Budowanie kultury doskonałości i zaangażowania pracowników Uczelni poprzez system dodatków motywacyjnych.
- Włączenie pracowników w proces kształtowania środowiska pracy za pomocą dedykowanego budżetu pracowniczego.
- Integracja środowiska pracowników UMG poprzez organizowanie dedykowanych spotkań okolicznościowych, wydarzeń kulturalnych i sportowych.
- Powołanie Pełnomocnika ds. Równości.
Infrastruktury i zasobów:
- Zainicjowanie i przygotowanie inwestycji budowy nowego Studenckiego Domu Marynarza, opracowanie jej planu finansowego i rozpoczęcie budowy.
- Rozbudowa i modernizacja laboratoriów, pozyskiwanie i utrzymanie specjalistycznej aparatury badawczej umożliwiającej prowadzenie zaawansowanych prac naukowych oraz świadczenie specjalistycznych i kompleksowych usług badawczych dla podmiotów z otoczenia społeczno-gospodarczego.
- Dalsza integracja Instytutu Morskiego UMG poprzez przeniesienie Zakładu Ochrony Środowiska do Centrum Offshore UMG oraz zakup aparatury i wyposażenia dla tego zakładu.
- Opracowanie koncepcji, pozyskanie środków i rozpoczęcie budowy następcy statku szkolnego „Dar Młodzieży” oraz nowego statku szkolno-badawczego następcy statków „Horyzont II” i „IMOR”.
- Pozyskanie środków, opracowanie koncepcji i budowa siedziby Centrum Informatycznego UMG oraz budynku dla Wydziału Informatyki.
- Powołanie konsorcjum i rozpoczęcie prac związanych z budową Centrum Akustyki Podwodnej w Gdyni.
- Opracowanie i wdrożenie koncepcji zapewnienia ciągłości funkcjonowania UMG na wypadek długotrwałego zaniku energii elektrycznej.