s/y Nest

Flagowy jacht Uniwersytetu Morskiego w Gdyni

Jacht zbudowano w 2000 roku, pod nazwą s/y Elbląg. Zgodnie z ówczesnymi założeniami jacht miał być wykorzystywany jako jednostka szkoleniowa, szkoląca w rejsach morskich elbląską młodzież. NIestety projekt upadł i s/y Elbląg został sprzedany. Jacht zakupiła firma ochrony mienia Garda i pod nazwą s/y Garda pływał przez kolejne dziesięć lat.
W roku 2011 jacht został zakupiony przez Uniwersytet Morski w Gdyni, a po zakupie, został gruntownie zmodernizowany i doposażony. Zmieniona została również jego nazwa. W wyniku ogłoszonego wśród studentów i pracowników uczelni konkursu, jachtowi nadano imię Nest, na pamiątkę pierwszego polskiego żaglowca szkolnego, Lwów, który wcześniej nosił właśnie nazwę Nest. Matką chrzestną jachtu została studentka Wydziału Nawigacyjnego Małgorzata Galej. Obecnie wykorzystywany jest do realizacji rejsów sowo - szkoleniowych i pływa głownie po wodach Morza Bałtyckiego, Północnego i Norweskiego. Od czasu do czasu wypływa również na inne akweny w tym na Ocean Atlantycki. Pływając pod banderą UMG, Nest odbył szereg ciekawych podróży w tym między innymi: podróż do hiszpańskich portów Morza Śródziemnego, na Islandię i do północnej Norwegii, trzykrotnie przekroczył północne koło polarne. 
Nest to bardzo dzielny jacht, mogący żeglować w każdych warunkach hydrometeorologicznych.
 
Podstawowe dane techniczne:
  • typ jachtu - Janmor 45,
  • kadłub - laminat polietrowo szklany
  • długość - 13.6 m,
  • szerokość - 3.96 m,
  • pojemność brutto - 16 GT
  • podstawowa powierzchnia ożaglowania 80 m2 
  • silnik Volvo Penta o mocy 36.5 kW
  • zuzycie paliwa 3 l/h
  • pojemność zbiorników wody - 500 l,
  • pojemność zbiorników paliwa - 330 l
Wyposażenie nawigacyjne:
  • wielofunkcyjny ploter nawigacyjny - 2 szt,
  • radiostacja VHF z DSC - 2 szt,
  • doręczna radiostacja VHF,
  • radar FMCW Simrad 3G,
  • AIS Class B,
  • autopilot,
  • wiatromierz,
  • echosonda,
  • sonar boczny,
  • radiopława EPiRB.
Nesta zbudowano jako jacht szkoleniowy i z tego powodu nie ma na nim typowych kabin spotykanych na współczesnych jachtach turystycznych. Jedyna kabina, to dwuosobowa kabina dziobowa. Ponadto w części dziobowej znajduje się trzyosobowy kubryk dziobowy z pojedynczymi kojami, a w części rufowej znajduje się kubryk rufowy, z koją kapitańską i kolejną koją podwójną. 
Na jachcie znajduje się jedna łazienka z prysznicem. 
Załoga jachtu to maksymalnie 8 osób, które płyną w zupełnie przyzwoitych warunkach i w przyzwoitym standardzie. 
 
 

Podmiot udostępniający: 

UM w Gdyni

Wytworzył informację:

A.Szklarski
12.07.2021
Wprowadzenie:
Ostatnia modyfikacja: