Rekrutacja uczniów
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych (kl. VII i VIII) i ponadpodstawowych z województwa pomorskiego do Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na spotkanie akademickie z fizyki oraz szkolenie akademickie on-line z informatyki, które odbędą się 6 grudnia 2025 r. (sobota)
Spotkanie akademickie z fizyki
Spotkanie akademickie z fizyki odbędzie się stacjonarnie w Uniwersytecie Morskim w Gdyni, przy ul. Morskiej 81.
Temat: Spojrzenie na światło – tajemnice optyki geometrycznej
Opis spotkania: Światło towarzyszy nam w każdej chwili – rozjaśnia dzień, maluje barwy zachodu słońca, odbija się w tafli wody. W rozwoju nauki o świetle wykształciły się kierunki badawcze takie jak: optyka geometryczna, optyka falowa, optyka fotonowa. Choć światło opisuje się jako falę elektromagnetyczną, to w wielu codziennych sytuacjach możemy potraktować je znacznie prościej w oparciu o optykę geometryczną - jako proste promienie. Tym razem zajmiemy się właśnie optyką geometryczną - najstarszą, ale wciąż ważną częścią optyki.
W części wykładowej poznamy fundamentalne prawa i zasady rozchodzenia się promieni świetlnych. Przebadamy zachowanie światła w różnych sytuacjach i zobaczymy jak optyka geometryczna tłumaczy działanie przyrządów optycznych.
W zajęciach laboratoryjnych i warsztatowych w sposób praktyczny zgłębimy wiedzę z zakresu optyki geometrycznej. Przeprowadzimy jakościowe i ilościowe eksperymenty połączone z matematycznym opracowywaniem wyników i ich interpretacją.
Szkolenie akademickie on-line z informatyki
Szkolenie akademickie on-line z informatyki odbędzie się zdalnie za pośrednictwem platformy MS Teams.
Temat: Silniki do tworzenia gier: Godot z Pomorza
Opis szkolenia: Celem szkolenia jest zapoznanie uczniów z silnikami wykorzystywanymi do tworzenia nowoczesnych gier komputerowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich architektury oraz kluczowych komponentów.
Na wykładzie uczniowie poznają podstawy działania silnika graficznego oraz jego teoretyczne fundamenty w tym strumień renderowania oraz komunikację z układem graficznym przy użyciu programowalnego interfejsu grafiki. Następnie dowiedzą się jakie moduły są odpowiedzialne za symulację zjawisk opartych na fizyce oraz dźwięku przestrzennego. W dalszej części zostanie przeprowadzone porównanie popularnych silników do tworzenia gier takich jak Unity, Unreal Engine oraz Godot z uwypukleniem ich zalet oraz zastosowań.
W części praktycznej szkolenia celem będzie stworzenie przez uczniów prostej gry komputerowej z wykorzystaniem silnika Godot.
- Szczegółowe informacje oraz harmonogram planowanych wydarzeń są dostępne w plikach poniżej.
-
Zapisy do 28 listopada 2025 r. na e-mail: zzp
umg.edu.pl
- Uczniowie biorący udział w tych wydarzeniach otrzymają certyfikaty.