"Dar" wrócił na Pomorskie

W czwartek 22 lutego o godz. 13.30  "Dar Młodzieży" ponownie zacumował w swoim stałym miejscu przy Nabrzeżu Pomorskim, u zwieńczenia Nabrzeża Południowego. Zakończyła się tym samym, trwająca ok. 2 miesięcy, zasadnicza część kompleksowego remontu stoczniowego tzw.  potwierdzenia klasy 5-letniej oraz remont silnika (SG 2).    

Wielki wokółziemski Rejs Niepodległości, w który "Dar Młodzieży" wyruszy w maju, obligował do szczególnej staranności w prowadzeniu prac.  

Podczas pobytu w doku pływającym gdyńskiej Stoczni Remontowej „Nauta” dokładnie została oczyszczona, następnie kilkakrotnie pomalowana specjalnymi, w tym antyporostowymi, farbami.

Podczas prac stoczniowych sprawdzono wszystkie istotne z punktu widzenia bezpiecznej eksploatacji elementy konstrukcji i wyposażenia statku Po  zdemontowaniu wału śrubowego okazało się, że wymaga on przeszlifowania co zostało wykonane. Śruba, trzon steru, elmenty wyposażenia i urządzenia pokładowe – m.in. kluzy, kabestany, windy, łańcuchy – wszystko sprawdzono, oczyszczono, zakonserwowano.  Wymieniono, w ramach systematycznego odtwarzania,  fragmenty rurociągów, elementy poszycia nadbudówek i międzypokładów.   Dokładnemu sprawdzeniu poddano elementy olinowania stałego, maszty, także, po demontażu, tzw. bejfuty czyli przegubowe mocowania rei do masztów. Wobec dobrego ich stanu nie wymagały specjalnej ingerencji. W ramach prac modernizacyjnych zamontowano m.in. nowoczesną echosondę oraz najnowszej generacji antenę łączności satelitarnej.

Na skutek kończącego się resursu, rozebrany został i dokładnie sprawdzony, jeden z silników głównych (SG 2). 

Dokonano kompleksowej wymiany stosowanych na statku olejów na biodegradowalne oleje nowej generacji wraz z wymianą i montażem dostosowanych do nich uszczelek. Dzięki temu "Dar" spełnia ostre rygory ochrony środowiska, obowiązujące na wodach i w portach Północnej Ameryki. Przed pierwszymi, marcowymi praktykami morskimi, na statku zamontowane jeszcze zostaną, najnowszej generacji, systemy oczyszczania ścieków i fekaliów.

Całość prac – ich zakres i sposób przeprowadzenia, wykonano pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków.

fot. Aleksander Gosk (AMG)

Podmiot udostępniający: 

UM w Gdyni

Wytworzył informację:

A.Gosk
22.02.2018