Nasz człowiek na Kanarach

35 lat temu rejs "Daru Młodzieży" do Japonii na zlot "Osaka83" był pierwszą wielką wyprawą nowego żaglowca. Pierwszy równik i pierwsza wielka morska przygoda dla świeżo upieczonych studentów WSM-ki. Niemal wprost z egzaminów wstępnych trafili na pokład i przez 7 miesięcy poznawali uroki swego przyszłego zawodu. W 2013, w 30 rocznicę rejsu, kilkudziesięciu z tego rocznika spotkało się na "Darze". Teraz zelektryzowani wiadomością, że na trasie Rejsu Niepodległości jest ponownie Osaka postanowili uhonorować tym razem 35 rocznicę swojej wyprawy. Kilku wybiera się powitać "Dar" w Japonii.
Kpt.ż.w. Jan Nowak jest jednym z tamtej ekipy - poniżej ciekawa korespondencja z Kapitanem, który jak się okazało trafił na "Dar" w innym miejscu trasy. List ciekawy także ze względu na barwną, profesjonalną karierę naszego absolwenta, którego poprosiliśmy o kilka słów o sobie:    
Ja wprawdzie do Japonii nie mogę się wybrać, ale "Dar" przypłynął do mnie tzn. tuż obok na Teneryfę. 

Oczywiście byłem na rejsie do Japonii i szkołę skończyłem terminowo w 1988. Zaraz potem praca w PLO, najpierw jako Starszy Marynarz, potem Asystent Pokładowy i Trzeci Oficer. Od 1991 kontrakty na kontenerowcach.

W latach 1996-98 pływałem jako Supercargo dla Safmarine (teraz to już Maersk) na Zachodnią Afrykę. Safmarine założyło transhipment hub-office w Las Palmas i tam zmieniałem statki. Tam też poznałem przyszłą żonę i osiedliłem się na stałe na Gran Canarii. Od 1999 do 2003 pływałem jako kapitan, aż zaproponowano mi pracę na terminalu kontenerowym w Las Palmas jako zastępca Dyrektora Operacji.

Dla podtrzymania dyplomu kapitańskiego wróciłem na krótko na morze w 2006 i nawet uczestniczyłem w końcówce budowy i odbiorze statku w Chinach.

Holenderski kolega z czasów Safmarine, który był prezesem w BCT Gdynia, poprosił mnie o chwilową pomoc na terminalu. Ta chwilowa pomoc przerodziła się w 4-letni pobyt w Gdyni, pełną transformację terminalu, a ja zostałem w międzyczasie wiceprezesem.

W 2010 firma (ICTSI) przeniosła mnie do Batumi w Gruzji i już jako CEO wyprowadziłem terminal na prostą i sukces finansowy. Po Gruzji była Bułgaria, gdzie od 2012 do 2016 zorganizowałem terminal kontenerowy w Burgas w ramach BMF Port Burgas.

Przed objęciem stanowiska CEO na moim obecnym terminalu w Las Palmas, była jeszcze kilkumiesięczna przygoda z OT Logistics, gdzie byłem Dyrektorem Dywizji Portowej grupy i jednocześnie Prezesem OT Port Gdynia.

W OPCSA, który należy do grupy Terminal Investment Limited, a w zasadzie jest ramieniem terminalowym MSC, jestem już od ponad roku i jak na razie nie mam zamiaru zmieniać więcej lokacji. Mój terminal jest wielkością porównywalny z DCT Gdańsk, chociaż specyfika z racji położenia jest inna. 

Tyle kapitan Jan Nowak - absolwent WSM z 1988 roku. W środę, 11 lipca, odwiedził w Santa Cruz "Dar Młodzieży" z córką i prezentem. Jak będziecie w Las Palmas pamiętajcie, że CEO (Chief Executive Officer) na terminalu OPCS S.A. jest nasz człowiek na Kanarach. Serdeczne pozdrowienia z Gdyni,   

 

Na podejściu do Santa Cruz - fot. z portalu Marine Traffic

Na podejściu do Santa Cruz - fot. z portalu Marine Traffic

Jan Nowak z córką Sharalee i komendantem Lewandowskim

Jan Nowak z córką Sharalee i komendantem Lewandowskim

Pamiątkowa plakieta dla "Daru" od wychowanka

Pamiątkowa plakieta dla "Daru" od wychowanka

Podmiot udostępniający: 

UM w Gdyni

Wytworzył informację:

A.Gosk
12.07.2018