Dar Młodzieży zwycięża
Dar Młodzieży jako pierwszy minął linię mety w drugim etapie tegorocznych Tall Ships' Races. Na trasie z Lizbony do Kadyksu „białej fregacie” przez cały czas deptał po piętach rosyjski Mir, który ukończył wyścig niespełna godzinę później.
Regatom towarzyszyła zmienna pogoda, przez co na ostateczny wynik niebagatelny wpływ miały doświadczenie i taktyka. Dowódca Daru Młodzieży – kapitan Artur Król – zna swój statek jak mało kto. Dzięki właściwym decyzjom, wykorzystując i nierzadko przewidując zmieniające się warunki atmosferyczne, poprowadził gdyńską fregatę do kolejnego regatowego sukcesu.
Międzynarodowe stowarzyszenie żeglarskie Sail Training Interantional, organizator regat, wypracowało system tzw. przeliczników, w celu wyrównania szans między różnej wielkości żaglowcami. Czas, w którym dany żaglowiec pokonał trasę etapu, po przemnożeniu daje ostateczną kolejność. 25 lipca podczas konferencji prasowej w Kadyksie Paul Bishop, dyrektor regat, podkreślił, że mieliśmy do czynienia z jednym z najbardziej zaciętych etapów w historii. Ogłosił też rezultaty, które z polskiego punktu widzenia prezentują się wyśmienicie. Pierwsza trójka w klasie A, w której ścigają się największe żaglowce świata, wygląda następująco: Dar Młodzieży Europa (Holandia) Fryderyk Chopin Czwarte miejsce zajął tegoroczny regatowy debiutant – niemiecki bark Alexander von Humboldt 2. Jest to, zbudowany w 2011 roku, następca słynnego zielonego „Alexa”, dobrze znanego w Gdyni. Rosyjski Mir został ostatecznie sklasyfikowany na 5. pozycji, a za nim uplasowały się portugalski Sagres, hiszpański czteromasztowy szkuner Juan Sebastian de Elcano i brytyjski Pelican of London. Gdyńska Pogoria osiągnęła metę jako dziewiąta.
Warto odnotować, że wśród mniejszych jachtów – w klasie C – bezkonkurencyjny okazał się Dar Szczecina.
Gratulujemy wszystkim polskim jednostkom, życząc jednocześnie pomyślnych wiatrów w dalszych zmaganiach! W ramach Tall Ships’ Races w tym roku rozgrywane są aż trzy etapy regat, a trasa całego cyklu jest wyjątkowo atrakcyjna. Pierwszy odcinek wiódł z francuskiego St. Malo do Lizbony. W klasie A zwyciężył Fryderyk Chopin, a za nim uplasował się Dar Młodzieży i rosyjski Mir. Na siódmym miejscu do stolicy Portugalii dopłynęła Pogoria.
Trzeci etap regat rozegrany zostanie na trasie La Coruna-Dublin. Na starcie do ścigających się w klasie A żaglowców dołączy ORP ISKRA.
Najświeższe wyniki można sprawdzić na stronie http://www.sailtraininginternational.org