Charakterystyka

"Dar Młodzieży” – żaglowiec szkoleniowy

Właściciel/armator - Uniwersytet Morski w Gdyni

Typ  - trzymasztowa fregata

Zbudowany w Stoczni Gdańskiej im. Lenina - symbol stoczniowy B 95/1

Port macierzysty

Gdynia

Wodowanie

12.11. 1981 r.

Podniesienie bandery

4.07.1982 r.

Znak wywoławczy:

SQLZ

Długość całkowita z bukszprytem

108,815 m

Długość kadłuba

94,8 m

Długość między pionami

79,4 m

Szerokość na wręgach

14,0 m

Zanurzenie maks.

6,87 m

Powierzchnia ożaglowania podstawowego

3015 m kw.

Wysokość masztów

fok 49,5m; grot 49,5m; krojc 46,5m

Pojemność brutto

2255 GT

Pojemność netto

 663 NT

Wyporność

2946 t

Prędkość pod żaglami

największy dzienny przebieg: 264.7  Mm
(śr. prędkość 11.29 w) / maks. prędkość chwilowa: 19.5 w

Silnik główny

Cegielski-Sulzer typ 8 AL 20/24; 2x750 KM (552 kW)

Ster strumieniowy

VB-1100 type, Verhaar Omega BV - 250 kW

Prędkość pod silnikiem

prędk.ekonom.: 9 w; prędk. maks.: 12 w

Załoga stała

32

Praktykanci

130+6

Schematy olinowania ruchomego znajdują się tutaj:

1. Fokmaszt

2. Grotmaszt

3. Krojcmaszt

4. Schemat generalny

Drzewca i ożaglowanie - schematy z opracowania: Bogusław Sadkowski, Poradnik obsługi ożaglowania "Daru Młodzieży", Gdynia 2005.

1. Drzewca i olinowanie stałe

2. Żagle skośne

3. Żagle rejowe na przykładzie fokmasztu

4.  Kliwry

5. Grotsztaksle

6. Krojcsztaksle

7. Bezanżagiel

 

"Dar Młodzieży" - stan aktualny

"Dar Młodzieży" - stan aktualny

Drzewca i olinowanie stałe
Drzewca i olinowanie stałe

Drzewca i olinowanie stałe

Kliwry
Kliwry

Kliwry

Grotsztaksle
Grotsztaksle

Grotsztaksle

Krojcsztaksle
Krojcsztaksle

Krojcsztaksle

Żagle skośne
Żagle skośne

Żagle skośne

Żaqle rejowe na przykładzie fokmasztu
Żaqle rejowe na przykładzie fokmasztu

Żaqle rejowe na przykładzie fokmasztu

Bezanżagiel
Bezanżagiel

Bezanżagiel

Podmiot udostępniający: 

UM w Gdyni