"Lwów"

"Lwów" - 3-masztowy bark zbudowany w 1869 r. w Wielkiej Brytanii jako 3-masztowa towarowo-pasażerska fregata "Chinsura". Był to jeden z pierwszych stalowych żaglowców, pierwotnie pływający do Indii i Australii. Od 1883 r. pływał jako "Lucco" u włoskiego armatora, a w 1915 r., uszkodzoną w wyniku sztormu jednostkę, kupił holenderski armator i przetaklował na bark o nazwie "Nest".

Zakupiony latem 1920 r., za 247 000 dolarów, dla nowo powstającej Szkoły Morskiej w Tczewie, został przebudowany na statek szkolny z celowym pozostawieniem części ładowni. "Lwów" musiał bowiem zarabiać na swoje utrzymanie, stąd również trasy jego podróży układały się w zależności od przeznaczenia otrzymanego do przewozu ładunku. Pierwotnie kadłub żaglowca malowany był na czarno, z białym pasem bateryjnym i imitacjami ambrazur. W 1924 r., po brazylijskiej podróży, został przemalowany na biało.

Wyprawa do Brazylii była najsłynniejszym rejsem "Lwowa" - wypłynął z Gdańska 23 maja 1923 r., 13 sierpnia, jako pierwszy polski statek, przekroczył równik, 7 września osiągnął Rio de Janeiro. Gościł jeszcze w Santos i Paranagua, w drogę powrotną ruszył 15 października. Do Cherbourga dotarł 11 stycznia 1924 r., gdzie pozostał na zimę. Część załogi i uczniowie wrócili do Polski drogą lądową. Komendantem żaglowca był  Tadeusz Ziółkowski, oficerem nawigacyjnym Mamert Stankiewicz, starszym oficerem Konstanty Maciejewicz, radiotelegrafistą Alojzy Kwiatkowski, żaglomistrzem Jan "Waju" Leszczyński - wszyscy legendarne postacie morskiej Polski.

Żaglowiec pływał do 1929 r., a 13 lipca 1930 r. funkcję żaglowca szkolnego przejął wprowadzony do służby "Dar Pomorza" (Szkoła Morska przeniosła się w tym czasie z Tczewa do Gdyni).

W trakcie służby pod polską banderą "Lwów" przebył łącznie w podróżach szkolnych 65 000 Mm. Po wycofaniu z eksploatacji przekazany został Marynarce Wojennej i wykorzystywany był jako hulk zacumowany na Oksywiu – najpierw jako pływające koszary dla załóg okrętów podwodnych, potem magazyn, wreszcie krypa węglowa. Głosy nielicznych, aby ten zasłużony i owiany legendą żaglowiec zachować jako pomnik, bądź muzeum, nie znalazły dostatecznego poparcia i "Lwów" został w 1938 r. przekazany na złom, a rozebrany prawdopodobnie już w czasie okupacji.

Charakterystyka - dane techniczne żaglowca znajdują się tutaj.

 

Podmiot udostępniający: 

UM w Gdyni