ASTRA “A tool for strategic risk assessment for the waterways based on the principles-driven method”

Program: 

ERA-NET Cofund MarTERA (Call 2021)

Termin: 

01.03.2023 - 28.02.2026

Instytucja finansująca: 

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

Kierownik projektu: 

dr inż. Mateusz Gil

Opieka nad projektem w UMG: 

Dział Współpracy Międzynarodowej (RUWRWM)

Ryzyko wypadków w ruchu morskim jest zwykle oceniane za pomocą różnych metod, w tym podejść ilościowych i jakościowych, które przyjmują różne wskaźniki ryzyka i uwzględniają szereg technicznych aspektów ruchu. Brakuje im jednak właściwego odzwierciedlenia przyczyn i czynników leżących u podstaw wypadków na morzu, w tym wpływu otaczającego ruchu i warunków batymetrycznych na wydajność człowieka, a tym samym prawdopodobieństwo wypadku. Co więcej, metody te nie uwzględniają we właściwy sposób żeglugi na wodach ograniczonych, a mianowicie ruchu śródlądowego i przybrzeżnego. Właściwe planowanie strategiczne dróg wodnych przez władze nie może być wykonane prawidłowo bez wiarygodnych algorytmów uwzględniających odpowiednie czynniki. Aby wypełnić tę lukę, ASTRA opracowuje nowatorską metodę i narzędzie dla wszystkich stron zainteresowanych oceną diagnostyczną ruchu morskiego. Narzędzie to będzie określać ilościowo ryzyko mierzone potencjałem wypadkowym dla danego obszaru morskiego w oparciu o istotne i obserwowalne zmienne, które można wyprowadzić bezpośrednio z ruchu i danych batymetrycznych, które są bezpośrednio związane z wydajnością nawigatora na pokładzie statku. Trzy elementy są tutaj uważane za główne czynniki wpływające na ludzkie wyniki w zakresie unikania wypadków: droga wodna, złożoność ruchu i środowiska, złożoność środowiska. Proponowana metoda jest zakorzeniona w pierwszych zasadach, sparametryzowana z wykorzystaniem analizy dużych zbiorów danych i metod uczenia maszynowego, a także wiedzy ekspertów i ich zrozumienia tematu. Dlatego ASTRA wprowadza nowatorskie, unikalne, naukowo uzasadnione, przyjazne dla branży i intuicyjne dla użytkownika rozwiązanie umożliwiające strategiczną ocenę i ograniczanie ryzyka wypadków w systemach ruchu morskiego (kolizje, alizje i wejścia na mieliznę).

Ogólna wartość projektu: 361 500 EUR

Wartość dofinansowania dla UMG: 29 000 EUR