DeCoInter – Decarbonisation of Maritime Sector and its Impact on Green Energy Transition/ Dekarbonizacja sektora morskiego i jej wpływ na zieloną transformację energetyczną

Program:
Termin:
Instytucja finansująca:
Kierownik projektu:
Opieka nad projektem w UMG:
Priorytet: Zrównoważony Południowy Bałtyk – promowanie zrównoważonego rozwoju oraz niebieskiej i zielonej gospodarki
Całkowity budżet projektu: 2 134 730 EUR (współfinansowanie ze środków EFRR: 1 707 784 EUR)
Działania obejmują Polskę, Litwę, Szwecję, Danię i Niemcy – kładąc nacisk na współpracę transgraniczną w regionie Południowego Bałtyku.
Beneficjenci:
- Zarządy portów i operatorzy
- Samorządy lokalne i firmy logistyczne
- Podmioty sektora energetycznego
- Środowisko akademickie i studenci
- Decydenci regionalni i klastry innowacji
Cel projektu:
Głównym celem projektu DeCoInter jest umożliwienie portom regionu Południowego Bałtyku przewodzenie zielonej transformacji sektora morskiego i transportowego. Projekt uwzględnia zarówno aspekty podaży, jak i popytu w systemie energetycznym, zapewniając gotowość techniczną, strategiczne dostosowanie i koordynację regionalną.
Cele szczegółowe:
- opracowanie ram metodologicznych dla strategii transformacji energetycznej portów morskich, w tym określenie priorytetów infrastrukturalnych i kierunku rozwoju polityki,
- stworzenie modelu rozwoju łańcucha wartości paliw ekologicznych, obejmującego produkcję, transport, dystrybucję i zużycie,
- podniesienie świadomości na temat technologii niskoemisyjnych, efektywności energetycznej i ram regulacyjnych wśród interesariuszy portowych,
- projektowanie i pilotaż narzędzi cyfrowych wspierających podejmowanie decyzji związanych z inwestycjami i redukcją emisji,
- promowanie współpracy międzysektorowej i transgranicznej między organami publicznymi, operatorami portów, uniwersytetami i sektorem energetycznym,
- realizacja ukierunkowanych programów edukacyjnych i szkoleniowych dla studentów i specjalistów w dziedzinie logistyki morskiej i energii odnawialnej.
Zakładane rezultaty projektu:
- cyfrowe narzędzie do mapowania i ustalania priorytetów, które będzie służyć jako przewodnik przy planowaniu transformacji energetycznej w portach morskich,
- metodologia opracowywania kompleksowych strategii transformacji energetycznej dla portów morskich,
- model scenariuszowy dla łańcucha wartości ekologicznych paliw, który będzie wspierać strategiczne podejmowanie decyzji,
- moduły wdrożeniowe przetestowane w wybranych portach pilotażowych, w tym rozwiązania dotyczące obsługi paliw alternatywnych, infrastruktury energetycznej i procedur operacyjnych,
- programy edukacyjne i szkoleniowe dostosowane do potrzeb studentów i interesariuszy sektora morskiego,
- utworzenie Regionalnego Klastra Transformacji Energetycznej Portów Morskich (RCSET), platformy współpracy mającej na celu wspieranie wymiany wiedzy i długoterminowego wpływu.
Partnerzy projektu:
- The Association of Polish Regions of the Baltic Adriatic Transport Corridor (Lead Partner) – www.bac.pl
- Szczecin and Świnoujście Seaports Authority S.A. – www.port.szczecin.pl
- Klaipeda Science and Technology Park (LT) – www.kmtp.lt
- Gdynia Maritime University – www.umg.edu.pl
- Motus Foundation – www.motusfoundation.com
- Blekinge Institute of Technology (SE) – www.bth.se
- Port of Roenne (DK) – www.portofroenne.com
- CPL Competence in Ports and Logistics GmbH (DE) – www.c-pl.de
- Klaipeda State Seaport Authority (LT) – www.portofklaipeda.lt