DeCoInter – Decarbonisation of Maritime Sector and its Impact on Green Energy Transition/ Dekarbonizacja sektora morskiego i jej wpływ na zieloną transformację energetyczną

Program: 

Interreg South Baltic Programme 2021–2027

Termin: 

01.01.2025 - 31.12.2027

Instytucja finansująca: 

Program Interreg Południowy Bałtyk 2021–2027, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR)

Kierownik projektu: 

dr hab. Maciej Matczak, prof. UMG

Opieka nad projektem w UMG: 

Dział Współpracy Międzynarodowej (RUWRWM)

Priorytet: Zrównoważony Południowy Bałtyk – promowanie zrównoważonego rozwoju oraz niebieskiej i zielonej gospodarki

Całkowity budżet projektu: 2 134 730 EUR (współfinansowanie ze środków EFRR: 1 707 784 EUR)


Działania obejmują Polskę, Litwę, Szwecję, Danię i Niemcy – kładąc nacisk na współpracę transgraniczną w regionie Południowego Bałtyku.

Beneficjenci:

  • Zarządy portów i operatorzy
  • Samorządy lokalne i firmy logistyczne
  • Podmioty sektora energetycznego
  • Środowisko akademickie i studenci
  • Decydenci regionalni i klastry innowacji

Cel projektu:

Głównym celem projektu DeCoInter jest umożliwienie portom regionu Południowego Bałtyku przewodzenie zielonej transformacji sektora morskiego i transportowego. Projekt uwzględnia zarówno aspekty podaży, jak i popytu w systemie energetycznym, zapewniając gotowość techniczną, strategiczne dostosowanie i koordynację regionalną.

Cele szczegółowe:

  • opracowanie ram metodologicznych dla strategii transformacji energetycznej portów morskich, w tym określenie priorytetów infrastrukturalnych i kierunku rozwoju polityki,
  • stworzenie modelu rozwoju łańcucha wartości paliw ekologicznych, obejmującego produkcję, transport, dystrybucję i zużycie,
  • podniesienie świadomości na temat technologii niskoemisyjnych, efektywności energetycznej i ram regulacyjnych wśród interesariuszy portowych,
  • projektowanie i pilotaż narzędzi cyfrowych wspierających podejmowanie decyzji związanych z inwestycjami i redukcją emisji,
  • promowanie współpracy międzysektorowej i transgranicznej między organami publicznymi, operatorami portów, uniwersytetami i sektorem energetycznym,
  • realizacja ukierunkowanych programów edukacyjnych i szkoleniowych dla studentów i specjalistów w dziedzinie logistyki morskiej i energii odnawialnej.

Zakładane rezultaty projektu:

  • cyfrowe narzędzie do mapowania i ustalania priorytetów, które będzie służyć jako przewodnik przy planowaniu transformacji energetycznej w portach morskich,
  • metodologia opracowywania kompleksowych strategii transformacji energetycznej dla portów morskich,
  • model scenariuszowy dla łańcucha wartości ekologicznych paliw, który będzie wspierać strategiczne podejmowanie decyzji,
  • moduły wdrożeniowe przetestowane w wybranych portach pilotażowych, w tym rozwiązania dotyczące obsługi paliw alternatywnych, infrastruktury energetycznej i procedur operacyjnych,
  • programy edukacyjne i szkoleniowe dostosowane do potrzeb studentów i interesariuszy sektora morskiego,
  • utworzenie Regionalnego Klastra Transformacji Energetycznej Portów Morskich (RCSET), platformy współpracy mającej na celu wspieranie wymiany wiedzy i długoterminowego wpływu.

Partnerzy projektu:

  1. The Association of Polish Regions of the Baltic Adriatic Transport Corridor (Lead Partner) – www.bac.pl
  2. Szczecin and Świnoujście Seaports Authority S.A.www.port.szczecin.pl
  3. Klaipeda Science and Technology Park (LT)www.kmtp.lt
  4. Gdynia Maritime Universitywww.umg.edu.pl
  5. Motus Foundationwww.motusfoundation.com
  6. Blekinge Institute of Technology (SE)www.bth.se
  7. Port of Roenne (DK)www.portofroenne.com
  8. CPL Competence in Ports and Logistics GmbH (DE)www.c-pl.de
  9. Klaipeda State Seaport Authority (LT)www.portofklaipeda.lt