Informacja o planowanym rozpoczęciu realizacji projektu partnerskiego

 


Informacja o planowanym rozpoczęciu realizacji projektu partnerskiego w ramach  programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027, Działanie 1.1 Ścieżka SMART


Zgodnie z art. 39 ust 8 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U z 2022 r., poz. 1079) podaje się do publicznej wiadomości informację o planowanym rozpoczęciu realizacji projektu partnerskiego pn. „Zintegrowane podejście do odzysku i recyklingu ekokompozytów na bazie włókien lnianych i bazaltowych dla zastosowań morskich", który w przypadku otrzymania pozytywnej oceny będzie finansowany z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027, Działanie 1.1 Ścieżka SMART.

Oczekiwana data rozpoczęcia realizacji projektu: 01.05.2026 r.

Oczekiwana data zakończenia realizacji projektu: 30.04.2029 r.

Uzasadnienie przyczyn przystąpienia do projektu: 

Współczesna branża jachtowa staje wobec konieczności dostosowania się do coraz surowszych wymagań dotyczących zrównoważonego rozwoju, racjonalnego wykorzystania surowców oraz ograniczania ilości odpadów zarówno produkcyjnych, jak i poużytkowych. Kompozyty polimerowe, mimo znakomitych parametrów wytrzymałościowych i niewielkiej masy, stanowią istotny problem środowiskowy, głównie ze względu na trudności związane z ich utylizacją oraz ograniczony potencjał recyklingu. Szczególnie dotyczy to kompozytów termoutwardzalnych na bazie żywic epoksydowych.

W odpowiedzi na te wyzwania projekt skupia się na opracowaniu i ocenie technologii recyklingu kompozytów konstrukcyjnych, w których osnowę tworzą tradycyjne żywice epoksydowe oraz ich ekologiczne alternatywy – ekoepoksydy pochodzenia bioorganicznego. Zbrojenie tych materiałów opiera się na włóknach bazaltowych i lnianych. Zestawienie włókien naturalnych, będących surowcami odnawialnymi, z przyjazną środowisku osnową umożliwia produkcję kompozytów o niższym śladzie węglowym już w fazie wytwarzania, a wdrożenie efektywnych metod recyklingu pozwala dodatkowo poprawić ich bilans ekologiczny w całym cyklu życia.

Głównym celem projektu jest opracowanie skutecznych rozwiązań w zakresie recyklingu kompozytów epoksydowych i ekoepoksydowych zbrojonych włóknami naturalnymi i mineralnymi. Założeniem jest także analiza wpływu rodzaju osnowy i zbrojenia na podatność materiałów na różne strategie odzysku oraz porównanie właściwości fizykochemicznych, strukturalnych i środowiskowych recyklatów uzyskanych w odmiennych procesach. Ważnym aspektem będzie również wskazanie potencjalnych kierunków ponownego zastosowania otrzymanych materiałów w branżach takich jak przemysł jachtowy, budownictwo, motoryzacja czy infrastruktura.

Recyklaty pozyskane w toku badań zostaną wykorzystane praktycznie – między innymi do produkcji elementów prototypowej jednostki jachtowej, takich jak klapy, nadbudówki czy elementy wyposażenia wnętrz. Wyniki projektu umożliwią wskazanie najbardziej efektywnych metod odzysku materiałów kompozytowych nowej generacji, zawierających ekologiczne osnowy i zrównoważone zbrojenie. Efektem prac będzie rozwój technologii wpisujących się w ideę gospodarki o obiegu zamkniętym i ograniczających negatywny wpływ kompozytów na środowisko.

Partnerem naukowym przedsięwzięcia został Uniwersytet Morski w Gdyni, a także Akademia Górniczo- Hutnicza dysponujące bogatym doświadczeniem badawczym, zapleczem kadrowym i potencjałem intelektualnym niezbędnym do opracowania technologii oraz przeprowadzenia badań nad materiałami kompozytowymi, które znajdą zastosowanie w budowie prototypowej jednostki.

 

Partnerem wiodącym - Liderem jest firma Cupricrest Sp. z o.o. Uniwersytet Morski w Gdyni (UMG) i Akademia Górniczo-Hutniczą im. Stanisława Staszica (AGH) są partnerami naukowymi w projekcie.

#FunduszeUE,  #FunduszeEuropejskie

Podmiot udostępniający: 

Centrum Transferu Technologii