Statut

 

S T A T U T
STOWARZYSZENIA  ABSOLWENTÓW  SZKÓŁ  MORSKICH

 

 

 

Rozdział I

Nazwa, teren działania, siedziba władz i charakter prawny

§1

1. Stowarzyszenie nosi nazwę: Stowarzyszenie Absolwentów Szkół Morskich, w skrócie SASM.

2,Stowarzyszenie działające na podstawie niniejszego Statutu jest dobrowolnym zrzeszeniem dla wszystkich absolwentów polskich szkół morskich od początku ich istnienia, czyli od 1920 r., poprzez wszystkie etapy ich rozwoju.

§2

1,Terenem działalności SASM jest Rzeczpospolita Polska i środowiska absolwentów szkół morskich za granicą, a jego siedzibą Akademia Morska w Gdyni.  SASM może tworzyć swoje przedstawicielstwa.

§3

1.SASM jest Stowarzyszeniem niezależnym, zarejestrowanym, działającym na podstawie obowiązującego prawa o stowarzyszeniach i posiada osobowość prawną.

§4

1,Godłem Stowarzyszenia jest srebrna odznaka absolwenta.

2,Członkowie SASM mają prawo nosić emblemat Stowarzyszenia wg zatwierdzonego przez zarząd wzoru. Emblemat ten nosi się na lewej górnej kieszeni marynarki klubowej.

3.Stowarzyszenie posiada pieczęć wg określonego  i zatwierdzonego przez zarząd wzoru.

 

Rozdział II

Cele i środki działa

§5

Stojąc na gruncie zasad wyrażonych w Konstytucji oraz przestrzegając porządku prawnego, określonego ustawami uchwalonymi przez Sejm RP, SASM stawia sobie następujące cele:

  1. Kultywowanie i propagowanie najlepszych tradycji szkół morskich.
  2. Występowanie w obronie interesów zawodowych swoich członków.
  3. Niesienie, w miarę możliwości, pomocy swoim członkom będącym w trudnych warunkach losowych.
  4. Prowadzenie morskiej działalności kulturalnej poprzez propagowanie polskiej tradycji i kultury morskiej w każdy dostępny  sposób oraz organizowanie, lub uczestniczenie w organizowaniu imprez kultywujących tradycję i kulturę morską.
  5. Integrowanie środowiska ludzi morza poprzez współpracę z organizacjami i instytucjami o charakterze morskim.
  6. Opiniowanie metod kształcenia  kadr morskich i dalszego doskonalenia zawodowego.
  7. Popularyzowanie polityki i strategii morskiej oraz opartej o nie gospodarki.

§6

SASM realizuje swoje cele poprzez:

       1.Ścisłą współpracę z władzami Akademii Morskich w zakresie działalności statutowej i organizacyjnej.

       2.Reprezentowanie swoich członków wobec władz i organów administracji państwowej, pracodawców, instytucji, organizacji, w tym również międzynarodowych, zajmujących się zagadnieniami żeglugi i gospodarki morskiej.

       3.Prowadzenie działalności kulturalnej poprzez wydawanie Biuletynu propagującego m.in. działalność literacką absolwentów – autorów wspomnień z okresu nauki w Szkole Morskiej i późniejszej pracy zawodowej.

       4.Utrzymywanie, m.in. poprzez Biuletyn, bieżącego kontaktu z członkami Stowarzyszenia.

Rozdział III

Członkowie

§7

      1.Członkiem Stowarzyszenia Absolwentów Szkół Morskich może być absolwent zgodnie z  paragrafem1. p.2.

      2.Przyjęcie w poczet członków Stowarzyszenia następuje po złożeniu deklaracji członkowskiej, opłaceniu wpisowego oraz zatwierdzeniu przez zarząd SASM.

      3.Na wniosek członka zarządu Stowarzyszenia osoba nie będąca absolwentem, w myśl paragrafu 1, p.2 Statutu, może otrzymać członkostwo honorowe nadane przez zarząd.

§8

Prawa członka SASM

  1. Korzystanie z czynnego i biernego prawa wyborczego.
  2. Uczestniczenie we wszystkich spotkaniach oraz imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie.
  3. Korzystanie z wyposażenia należącego do Stowarzyszenia.
  4. Korzystanie z porad i pomocy w zakresie swojej pracy zawodowej  oraz w przypadkach losowych.
  5. Noszenie odznaki absolwenckiej oraz emblematu Stowarzyszenia.

 

§9

Obowiązki członka SASM

      1. Uczestniczenie w Walnych Zebraniach i branie czynnego udziału w pracach Stowarzyszeniach.

      2. Realizowanie i przestrzeganie uchwał władz SASM.

     3. Propagowanie idei Stowarzyszenia.

     4. Regularne opłacanie składek członkowskich.

     5. Zawiadamianie zarządu SASM w razie niemożności uczestniczenia w Walnym Zebraniu.

 

§10

 

Przynależność do SASM ustaje w przypadku:

       a.dobrowolnego wystąpienia,

       b.skreślenia z listy członków,

       c.wykluczenia,

- Dobrowolne wystąpienie następuje po pisemnym zawiadomieniu zarządu SASM.

- Skreślenie z listy członków następuje z chwilą zgonu członka lub z powodu nieusprawiedliwionego niewykonywania obowiązków statutowych w okresie co najmniej 3 lat.

- Wykluczenie następuje w przypadku popełnienia czynu hańbiącego lub szkodzącego SASM – w wyniku orzeczenia sądu koleżeńskiego.

 

Rozdział IV

Władze SASM

§11

  1. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie.
  2. W okresie pomiędzy posiedzeniami Walnego Zebrania najwyższą władzą jest zarząd Stowarzyszenia.
  3. Kadencja władz Stowarzyszenia trwa cztery lata.
  4. Członkowie Stowarzyszenia pełnią swe funkcje w zarządzie honorowo.
  5. W razie potrzeby i możliwości finansowych mogą być powoływani pracownicy etatowi.

§12

  1. SASM  zwołuje Walne Zebranie powiadamiając członków w okresie nie krótszym niż 90 dni przed terminem Zebrania.
  2. Do podstawowych zadań Walnego Zebrania  należy:

a/ uchwalanie statutu i jego zmian,

b/ wybieranie przewodniczącego, zarządu, komisji rewizyjnej i sądu koleżeńskiego,

c/ udzielanie absolutorium ustępującemu zarządowi,

d/ uchwalanie programu działania SASM,

e/ zatwierdzanie ustalonych przez zarząd wysokości składek członkowskich,

f/ uchwalanie regulaminów wewnętrznych komisji rewizyjnej i sądu koleżeńskiego,

g/ zatwierdzanie regulaminu wyborczego,

h/ zatwierdzanie polityki finansowej Stowarzyszenia,

i/ podejmowanie innych uchwał wymagających decyzji Walnego Zebrania,

j/ udzielanie delegacji zarządowi w wybranych sprawach,

  1. Uchwały Walnego Zebrania podejmowane są zwykłą większością głosów – bez względu na liczbę uczestniczących w zebraniu.
  2. Nadzwyczajne Walne Zebranie SASM zwoływane jest w przypadku konieczności podjęcia bardzo ważnych decyzji, niezbędnych do dalszego sprawnego funkcjonowania Stowarzyszenia, w sytuacjach wyjątkowych, na wniosek komisji rewizyjnej, sądu koleżeńskiego lub na pisemny wniosek co najmniej 50 członków SASM.
  3. W Walnym Zebraniu udział biorą:

a/ członkowie Stowarzyszenia z biernym i czynnym głosem  wyborczym,

b/ członkowie honorowi z czynnym  głosem wyborczym,

c/ osoby zaproszone (z głosem doradczym).

§13

Zarząd Stowarzyszenia

1,W skład zarządu wchodzą:

- przewodniczący

- dwóch wiceprzewodniczących

- sekretarz

- skarbnik

- do 8 członków

        2.. Zarząd wyłania spośród siebie 7-osobowe prezydium

           a/ honorowy przewodniczący wchodzi w skład prezydium zarządu

            b/ w skład zarządu Stowarzyszenia wchodzi przewodniczący komisji rewizyjnej.

3.W przypadku istniejących wacatów zarząd mianuje  nowych członków zarządu  spośród  członków Stowarzyszenia – między posiedzeniami Walnego Zebrania.

4.Wybrani w zastępstwie nowi członkowie zarządu pełnią swe funkcje do końca   kadencji zarządu.

5. Zarząd Stowarzyszenia może być reprezentowany na zewnątrz  przez upoważnionych do tego uchwałą zarządu honorowego przewodniczącego oraz członków Stowarzyszenia.

6. Kompetencje zarządu SASM:

    a/ przyjmowanie i skreślanie członków Stowarzyszenia,

    b/ wnioskowanie na Walnym Zebraniu o powołanie honorowego prezesa SASM,

        - na honorowego prezesa Stowarzyszenia może być powołany były przewodniczący   

           SASM w dowód uznania zasług i całokształtu działalności,

    c/ ustalanie budżetu Stowarzyszenia, sporządzanie rocznego bilansu wpływów

        i wydatków,

    d/ ustalanie podziału zadań dla poszczególnych członków zarządu, kontrola ich

        wykonania,

    e/ składanie sprawozdań ze swej pracy na Walnym Zebraniu,

    f/ organizowanie zebrań otwartych w czasie obchodzonych świąt w Akademii Morskiej

7.Zarząd winien odbywać zebrania co najmniej raz na kwartał. Decyzje zapadają zwykłą   

większością głosów . Przy  równej liczbie głosów decyduje głos przewodniczącego lub jego pełnomocnika. Posiedzenia zwołuje przewodniczący lub jeden z wiceprzewodniczących.

  1. Zarząd SASM ustala plany działania Stowarzyszenia w oparciu o uchwały i delegacje Walnego Zebrania.
  2. Wszystkie czynności prawne, związane z wystąpieniami na zewnątrz, wymagają dwóch podpisów:przewodniczącego  zarządu (lub jego zastępcy) oraz upoważnionego  członka zarządu.
  3. Wszystkie czynności prawne, pociągające za sobą zobowiązania finansowe wymagają podpisu przewodniczącego (lub jego zastępcy) oraz upoważnionego członka zarządu.

§14

Komisja Rewizyjna

1.       Komisja rewizyjna  składa się z 3 do 5 osób, które wybierają ze swego grona przewodniczącego.

2.       Do  obowiązków komisji rewizyjnej należy:

a/ badanie działalności SASM w zakresie zgodności ze Statutem i uchwałami Walnego Zebrania,

b/ co najmniej raz w roku kontrolowanie finansowej działalności  SASM i jej zgodności z uchwałami budżetowymi zarządu oraz obowiązującymi przepisami,

c/ składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu oraz  stawianie wniosku o udzielenie absolutorium ustępującym władzom,

d/ odbywanie co najmniej dwa razy w roku posiedzeń, o ile członkowie komisji rewizyjnej nie uczestniczą w posiedzeniach zarządu.

 

§15

Sąd Koleżeński

       1.W skład sądu koleżeńskiego wchodzi od 3 do 8 osób.

       2. Sąd koleżeński rozpatruje następujące sprawy:

a/  na wniosek zarządu SASM o naruszenie dobrego imienia Stowarzyszenia oraz o naruszeniu postanowień  Statutu

b/ rozstrzyga spory między członkami Stowarzyszenia powstałe w obrębie SASM

c/ prowadzi działalność rozjemczą wobec członków SASM.

Rozdział  V

§16

Majątek Stowarzyszenia i fundusze

 

  1. Majątek Stowarzyszenia mogą stanowić ruchomości, nieruchomości i fundusze.
  2. Na fundusze SASM składają się:

a/ składki członkowskie i opłaty wpisowe,

b/ dotacje, subwencje

c/ darowizny, zapisy,

d/ wpływy z działalności gospodarczej

e/ inne wpływy.

  1. Aktywa SASM przechowywane są na koncie w banku.

Rozdział VI

§17

Zmiany w Statucie, rozwiązanie Stowarzyszenia

  1. Statut może ulec zmianie decyzją Walnego Zebrania podjętą większością 2/3 głosów obecnych na Zebraniu członków.
  2. Rozwiązanie Stowarzyszenia może nastąpić na warunkach jak w p.1. paragr. 17.
  3. Rozwiązanie Stowarzyszenia winno być zgłoszone władzom rejestracyjnym, natomiast tryb likwidacji majątku SASM oraz cel, na jaki ma być przeznaczony – winien być określony specjalną uchwałą Walnego Zebrania.
  4. W przypadku likwidacji Stowarzyszenia Walne Zebranie wyznacza komisję likwidacyjną w liczbie 5 osób, które wezmą udział w likwidowaniu oraz będą nadzorować sposób wykonania uchwały o likwidacji.

 

 

 

Podmiot udostępniający: 

UM w Gdyni