16 września 1934 roku - "Dar Pomorza" rusza na wielki krąg
Tego dnia, na Nabrzeżu Francuskim przy Dworcu Morskim, uroczyście żegnano „Dar Pomorza” wyruszający, pod komendą kpt.ż.w. Konstantego Maciejewicza, w najdłuższą, jak się miało okazać , podróż szkolną – rejs dookoła świata. Dzień wcześniej, w budynku Państwowej Szkoły Morskiej (dzisiejsza główna siedziba Akademii Morskiej przy ul. Morskiej), odbyło się uroczyste spotkanie pożegnalne władz Szkoły z uczestnikami rejsu, następnego dnia uroczystości rozpoczęły się o godz. 9.00, a o 11.30 „Dar Pomorza” oddał cumy – wielki rejs rozpoczął się.
W historyczny rejs popłynęli: komendant, 10 oficerów (w tym lekarz i kapelan), 4 instruktorów (jednym w nich był Kazimierz Jurkiewicz, późniejszy wieloletni komendant fregaty), 20 członków stałej załogi, 11 uczniów II rocznika nawigacyjnego oraz 58 kandydatów - w sumie 104 osoby.
Po pokonaniu Atlantyku, 27 listopada fregata zameldowała się u wejścia do Kanału Panamskiego, następnego dnia doszło do spotkania z Władysławem Wagnerem, kontynuującym swój wokółziemski rejs.
4 grudnia polska bandery po raz pierwszy pojawiła się na Pacyfiku, a 9-go „Dar” przeciął linię równika co uhonorowano tradycyjnym chrztem równikowym (w tej podróży jeszcze trzykrotnie „Dar” meldował się na równiku).
W styczniu 1935 r., po kilkudniowym pobycie w Honolulu na Hawajach, żaglowiec ruszył w stronę Japonii – do Jokohamy dotarł po najdłuższym morskim etapie – 41 dni na oceanie.
Do programu rejsu dopisano jeszcze kontynent australijski – po trzech majowych dniach w Broome, „Dar” przez Ocean Indyjski wziął kurs na Przylądek Dobrej Nadziei. Wokółziemską pętlę zamknął na Atlantyku 28 lipca 1935 r., a z końcem sierpnia wrócił na Bałtyk.
3 września 1935 r., o godzinie 11:00 Gdynia przy Dworcu Morskim uroczyście witała „Dar Pomorza” wracający z pionierskiej podróży. Za rufą fregaty powiewał wimpel długości 39 metrów, symbolizujący przebyte mile morskie – w sumie „Dar Pomorza” zawinął do 23 portów, w ciągu 352 dni przebył 38 746 mil morskich.
Połowa września to dwie inne, znaczące daty w historii „Daru Pomorza”:
15 września 1936 r. – żaglowiec wyruszył z Gdyni w rejsie na Przylądek Horn;
15 września 1981 r. – „Dar Pomorza” wyszedł z Gdyni do fińskiego portu Kotka – była to ostatnia podróż „białej fregaty”, która kończyła aktywną morską służbę, przygotowując się do roli statku-muzeum.