Czterdziesty Spitsbergen "Horyzonta II"
Ponurą jesienną mżawką żegnała Gdynia statek szkoleniowo-badawczy Akademii Morskiej „Horyzont II”, wyruszający po raz czterdziesty w arktyczną podróż na Polską Stację Polarną Hornsund na Spitsbergenie. „Horyzont II”, pod dowództwem kpt.ż.w. Mariana Grzecha, wiezie na Stację zaopatrzenie, sprzęt badawczy oraz grupę polarników. W rejsach arktycznych, tradycyjnie uczestniczą także, w ramach praktyk morskich, studenci AMG.
Statek szkoleniowo-badawczy "Horyzont II" od momentu wejścia do służby w 2000 roku, regularnie wykorzystywany jest przez Polską Akademię Nauk do utrzymywania komunikacji z Polską Stacją Polarną na Spitsbergenie oraz realizacji międzynarodowych programów badawczych w archipelagu Svalbard. Są to często pionierskie wyprawy - w słabo poznane rejony archipelagu Svalbard, także udział w międzynarodowych naukowych warsztatach terenowych. W 2004 roku statek dotarł do najbardziej na północ położonej, sezonowej szwedzko-fińskiej polarnej stacji Kinvikka (80°03'N, 18°00'E) na Ziemi Północnowschodniej (Nordaustlandet).
„Horyzont II” stanowi integralny element polskiej obecności w Arktyce, a Akademia Morska jest członkiem Konsorcjum Polarnego. W dotychczasowych 39 arktycznych rejsach dowodziło statkiem sześciu kapitanów - kolejno:
Julian Witkowski – 1 rejs - 2000 r.
Roman Matulewski – 23 rejsy – lata 2000 – 2009
Tadeusz Pastusiak – 2 rejsy – lata 2009 – 2010
Waldemar Frankiewicz – 6 rejsów – lata 2011 – 2013
Marian Grzech – 5 rejsów – lata 2014, 2016 – 2017
Ryszard Doraczyński – 2 rejsy - 2015 r.
W północnych rejsach „Horyzont II” przebył ponad 160 tys. mil morskich czyli mniej więcej 7,5 okrążeń kuli ziemskiej.
Na przełomie lat 2000/2001 statek popłynął również na wody Antarktyki z zaopatrzeniem dla polskiej stacji polarnej im. Henryka Arctowskiego na Wyspie Króla Jerzego w archipelagu Szetlandów Południowych. Podczas tej najdłuższej, trwającej 3 miesiące wyprawy, pokonał dystans 18 698 mil morskich.
Statek badawczo-szkoleniowy "Horyzont II", zbudowany został według oryginalnej koncepcji opracowanej w AMG, ze środków Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej, Komitetu Badań Naukowych i środków własnych. Podniesienie bandery nastąpiło 28 kwietnia 2000 r. W kolejnych latach ustalił się docelowy model jego eksploatacji – ok. 8 miesięcy w roku wykorzystywany jest w rejsach szkoleniowych. Realizuje praktyki manewrowe i radarowe dla studentów AMG i uczniów średnich szkół morskich w krótkich bałtyckich rejsach oraz dwie 4-tygodniowe podróże do Arktyki. W każdej, obok naukowców z polskich instytutów badawczych, płynie 20 studentów Wydziału Elektrycznego AMG, w ramach praktyk morskich (w sumie w spitsbergeńskich rejsach uczestniczyło 750 studentów).
Powrót ze Spitsbergenu przewidziany jest na 26 września b.r.