"Dar Młodzieży" po raz drugi opłynął świat
Nie nacieszyliśmy się obecnością "Daru Młodzieży" w macierzystym porcie. Fregata ze studentami Akademii Morskiej w Antwerpii ponownie ruszyła na morze. Wraca na początku maja i pewnie dopiero wówczas, podczas przerwy remontowej, będzie czas na pełniejsze podsumowania wielkiej podróży. Jej historia narodzinami pomysłu siega kilku lat wstecz - w publicznym obiegu pojawiła się 4 lipca 2017 roku, kiedy podczas obchodów 35 urodzin "Daru" oficjalnie ogłoszono projekt Rejsu Niepodległości.
Zanim zostanie w pełniejszy sposób opisana, nieco wstępnych statystyk:
wyjście z Gdyni 20 maja 2018 - powrót do domu 23 marca 2019;
Pokonany dystans - 36 689,9 Mm; średnia prędkość 6,55 (najwyższe prędkości pod żaglami - na Pacyfiku ponad 14 węzłów); najdłuższy przelot - Osaka - San Francisco 5 311 Mm (32 doby); zamknięcie wokółziemskiej pętli - 13.03.2019, godz. 21.25 UTC (po 297 dniach 8 godz.) - na Kanale La Manche "Dar" po przebyciu 32 487 Mm przeciął kurs jakim płynął 24.06.2018;
23 porty na trasie: Tallin, Kopenhaga, Stavanger, Szczecin, Bremerhaven, Bordeaux, Santa Cruz de Tenerife, Dakar, Kapsztad, Port Louis, Dżakarta, Singapur, Hong Kong, Osaka, San Francisco, Los Angeles, Acapulco, Panama, Kartagena, Port Everglades (Miami), Nassau, Ponta Delgada, Londyn;
W podróży uczestniczyło 948 członków załogi szkolnej w tym: 539 studentów UMG (212 WN, 185 WM, 52 WE), 61 ucznió średnich szkół morskich (32 ZSM Świnoujście, 29 ZCEMiP Szczecin) - w sumie 600 uczestników dla których udział w kolejnych etapach rejsu stanowił obowiązkową praktykę morską oraz 348 laureatów konkursu Rejs Niepodległości; zmieniali się również członkowie załogi stałej - w sumie płynęło ich 77; na trasie Gdynia - Singapur komendantem był kpt.ż.w. Ireneusz Lewandowski, którego zmienił kpt.ż.w. Rafał Szymański, doprowadzając żaglowiec do Gdyni.
Według wyliczeń Działu Armatorskiego podczas podróży zużyto m.in.: 80 tysięcy jaj, 10,5 t ziemniaków, 6,5 t chleba, 700 kg marchwi.
Rejs Niepodległości stał się historią!