30-lecie ,,Daru Młodzieży”
Akademia Morska w Gdyni jest jedną z dwóch uczelni w kraju, kształcących przyszłych oficerów morskiej floty handlowej. Powstała w 1920 roku jako Państwowa Szkoła Morska w Tczewie. Wykształciła wielu znakomitych kapitanów, nawigatorów, mechaników i elektryków okrętowych. Przez cały okres działalności zarówno Szkoły Morskiej w Tczewie jak i w Gdyni wielką wagę przywiązano do praktyk morskich, przede wszystkim na żaglowcach, których nieprzerwana seria: "Lwów" (1920-1930), "Dar Pomorza" (1930-1982), "Dar Młodzieży" (od 1982) stanowi doskonałą szkołę przygotowującą studentów do zawodu marynarza. Przy czym ich celem jest nie tylko zdobycie wiedzy fachowej i umiejętności praktycznych niezbędnych w pracy na statku, ale również przygotowanie studentów do harmonijnej działalności zespołowej, wychowanie w duchu poszanowania wysiłku i dorobku pokoleń, odpowiedzialności za powierzone mienie oraz troski o bezpieczeństwo życia na morzu.
Ale polskie żaglowce miały też spełniać szczególną misję. "Dar Pomorza" w swoim pierwszym rejsie w 1931 roku przepłynął Atlantyk i zaprezentował się w Nowym Jorku, zdobywając serca wielomilionowej Polonii, dla której pozostał ulubionym łącznikiem z rodzinnym krajem. W ponad 100 miejscach na świecie był pierwszym polskim statkiem. W wielu krajach wyprzedził naszych ambasadorów czy konsulów. Dyplomaci nazywali go dziekanem korpusu przedstawicielskiego RP. Jesienią 1981 roku odbył swój ostatni rejs. Jego miejsce zajął „Dar Młodzieży”, wybudowany w gdańskiej stoczni wg. projektu inż. Zygmunta Chorenia. 4 lipca 1982 roku odbyło się w Gdyni uroczyste podniesienie bandery i zaraz potem statek wypłynął w swój pierwszy rejs, by wziąć udział w prestiżowych regatach „Cutty Sark Tall Ships' Race”. W swój wielki rejs dookoła świata „Dar Młodzieży” wyruszył 3 września 1987 r. pod dowództwem kpt. ż. w. Leszka Wiktorowicza. Podróż ta zbiegła się z 200-leciem osadnictwa brytyjskiego w Australii. Największym tytułem do nobilitacji fregaty było przepłynięcie pod żaglami przylądka Horn.
Już wtedy zdobył uznanie w żeglarskim świecie, zaliczono go do najpiękniejszych żaglowców na świecie. Dziennikarze z wielu krajów nadali polskiej fregacie różne imiona jak: "Biała Dama", "Księżniczka Oceanów", "Piękna Polka". W ciągu 160 morskich podróży szkoleniowych przepłynął 470 000 mil morskich, zawinął do 600 portów leżących na 5 kontynentach. Praktyki morskie w inżynierskich specjalnościach: nawigatorów, mechaników okrętowych, elektroautomatyków, elektroników morskich oraz radiooficerów, a także w dziedzinie lądowej obsługi floty i portów, zarządzania i marketingu oraz remontu maszyn i urządzeń okrętowych odbyło ponad 15 000 osób.
W tym roku mija 30 lat jego służby na morskich szlakach całego świata. Z okazji jubileuszu na Skwerze Kościuszki w Gdyni, odbyła się pod koniec czerwca wielka gala z udziałem przedstawicieli całego żeglarskiego świata.
Dane techniczne Daru Młodzieży:
Typ statku |
ŻAGLOWIEC SZKOLNY - fregata trzymasztowa |
Bandera |
Polska |
Port macierzysty |
Gdynia |
Rok, miejsce i symbol budowy |
1982, Stocznia Gdańska, B95/1 |
Znak wywoławczy |
SQLZ |
Klasa PRS |
KM 1 A16 sp |
Długość całkowita z bukszprytem |
108,815 m |
Długość między pionami |
79,4 m |
Szerokość na wręgach |
14,0 m |
Zanurzenie |
6,6 m |
Wysokość do pokładu głównego |
7,815 m |
Wysokość do pokładu górnego |
10,05 m |
Powierzchnia ożaglowania podstawowego |
3015 m kw. |
Wysokości masztów |
49,5m; 49,5m; 46,5m |
GRT |
2255,00 t |
NRT |
676,00 t |
Nośność |
701,00 t |
Prędkość pod żaglami: |
największy dzienny przebieg: 264,7 Nm (średnia prędkość 11,29 węzłów). |
największy przebieg na wachcie: |
56,1 Nm (średnia prędkość 14,2 węzłów). |
maksymalna prędkość chwilowa: |
17,8 węzłów. |
Silnik główny Cegielski |
Sulzer typ 8 AL 20/24, 2 * 750 PS (552 kW) |
Prędkość pod silnikiem: |
prędkość ekonomiczna: 9 węzłów |
Załoga stała |
33 + 4 |
Praktykanci |
120 + 16 w hamakach |
Woda pitna |
na 15 dni |
Paliwo do silnika głównego |
na 45 dni |
Prowiant dla 165 osób |
na 15 tygodni |