Imor

Imor

Po wejściu Instytutu Morskiego w Gdańsku w struktury Uniwersytetu Morskiego, flota jednostek uczelni powiększyła się o kolejną jednostkę. Jest nią oryginalny statek badawczy - katamaran "Imor". W dorobku statku, jego załóg i personelu naukowego, realizacja szeregu także międzynarodowych projektów naukowo-badawczych, głównie na Bałtyku. Jedną z wyjątkowych i spektakularnych wypraw był udział r/v "Imor" w ekspedycji poszukiwawczej zmierzającej do odnalezienia wraku ORP "Orzeł" na Morzu Północnym. Aktualnie trwa proces integracji struktur Instytutu z UMG - w tym także koncepcji eksploatacyjnej r/v "Imor".   

Statek badawczy „Imor”, wprowadzony do eksploatacji w pierwszych dniach lutego 2006 r., przystosowany jest do badań strefy przybrzeżnej i płytkich wód zalewowych. Budowa była współfinansowana przez UE z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Pracę rozpoczął od badań geofizycznych na Zatoce Gdańskiej. Już pierwsze miesiące potwierdziły jego wysoką efektywność i rewelacyjne zdolności manewrowe.  
Konstrukcja statku, przewiduje wykonywanie różnorodnych zadań, w tym:

  • Pomiary dna morskiego – dla potrzeb budowy farm elektrowni wiatrowych, układania podmorskich kabli i rurociągów,
  • Inwentaryzacji złóż kopalin morskich, szacowania objętości urobku z prac pogłębiarskich,
  • Oceanograficznych badań toni wodnej i po-wierzchni morza oraz badań przywodnej warstwy atmosfery,
  • Badań ekologicznych skutków oddziaływania różnych form działalności człowieka na środowisko i biocenozę akwenów morskich.

Szeroka nadbudówka zabudowana prawie na całej długości kadłubów (z wyjątkiem części rufowej) pozwalała na wydzielenie 16 pomieszczeń na pokładzie głównym, w tym 12 kabin, a także kuchni, dużej mesy, pomieszczenia laboratorium mokrego i pomieszczenia poboru próbek.

„Imor” bezpiecznie żeglować może przy wietrze do 8 ºB. Poważnym ograniczeniem jednostki jest konstrukcyjne ograniczenie – nie powinna ona pływać przy wysokich stanach morza (powyżej 5). Jest natomiast całkowicie niewrażliwy na falowanie w zakresie stanów morza 1-3, zatem może być nosicielem bardzo precyzyjnego, wysoko zaawansowanego technologicznie sprzętu pomiarowego. Jego nadzwyczajna manewrowość (cztery szeroko rozstawione pędniki, zdolne do wykonania obrotu w zakresie 360º), relatywnie duża moc jednostkowa, aktywny system pozycjonowania dynamicznego (ALSTOM Kl. I) pozwalają na poruszanie się przód/tył z prędkością do 10 węzłów, do 2 węzłów burtą (lewo/prawo z zachowaniem ustalonego kursu) – przy równoczesnym wykonywaniu skomplikowanych manewrów niemożliwych do wykonania przez klasyczną jednostkę jednokadłubową.

Obsługą statku zajmują się dwie pięcioosobowe załogi pracujące w systemie zmianowym. W skład każdej wchodzi: kapitan, oficer wachtowy, oficer mechanik, dwóch marynarzy.

Zastosowany system napędowy umożliwia bardzo ekonomiczną eksploatację statku - kierujący oficer w każdej chwili może dostosować aktualną konfigurację elektrowni okrętowej do wybranej konfiguracji systemu napędowego i bieżącego zapotrzebowania na moc. Jednostka spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa. Została wyposażona w nowoczesny sprzęt nawigacyjny, łączności w niebezpieczeństwie (GMDSS) oraz ratunkowy. Spełnia również wszystkie normy ochrony środowiska określone w MARPOL.

CHARAKTERYSTYKA:

Długość

32,50 m

 

Szerokość

10,50 m

 

Zanurzenie (średnie)

2,21 m

 

Zanurzenie (maks.)

2,44 m

 

Wyporność (maks.)

370 t

 

Zasięg

2500 Mm

 

Prędkość ekonom.

8.0 węzłów

 

Prędkość maks.

10.0 węzłów

 

Region pływania

Bez ograniczeń/Rej. NAV I

 

Autonomia pływania

21 dni (minimum)

 

Zapas wody (wytwornica wody słodkiej)

22 m3 (3 m3/dzień)

 

Paliwo

39 ton

 

Klasa

PRS Research Vessel *KM I Auto

Pomieszczenia

8 kabin jednoosobowych, 4 dwuosobowe, mesa, kuchnia (klimatyzowane)

System napędowy

 spalinowo-elektryczny

 składający się z:

Generatorów

1 Volvo – Penta 415 kVA, (332 KW); 1 Volvo – Penta 401 kVA, (321 KW); 1 Volvo – Penta 180 kVA, (144 KW)

Pędników

2 podwójne podwieszone dwuśrubowe azymutalne pędniki; stery aktywne f-my SCHOTTEL STP 200 – 2 x 300kW; 2 dziobowe stery wodno-strumieniowe f-my SCHOTTEL; SPJ 22 – 2 x 75 kW; Pędniki Schottel są napędzane silnikami elektrycznymi (3 x 400 V 50 Hz)

 

   

 

 

 

  • Dźwig – DOR 120 kN (10m)

  • Bramownica DOR 30 kN wraz z windą o uciągu 40 kN

  • Specjalna studnia, z dostępem z wnętrza statku, przystosowana do mocowania przetworników sondy wielowiązkowej, oraz systemu pozycjonowania podwodnego

  • Stanowisko dla kontenera 20-to stopowego na górnym pokładzie (dla dodatkowego laboratorium/ekipy/ROV)

  • Laboratorium komputerowe z serwerami (Sieć komputerowa obejmująca 16 pomieszczeń) – 40 m2

  • Roboczy pokład rufowy 80 m2 z miejscem na 2-3 małe kontenery z aparaturą

 

Podmiot udostępniający: 

UMG Dział Armatorski