Imor
Po wejściu Instytutu Morskiego w Gdańsku w struktury Uniwersytetu Morskiego, flota jednostek uczelni powiększyła się o kolejną jednostkę. Jest nią oryginalny statek badawczy - katamaran "Imor". W dorobku statku, jego załóg i personelu naukowego, realizacja szeregu także międzynarodowych projektów naukowo-badawczych, głównie na Bałtyku. Jedną z wyjątkowych i spektakularnych wypraw był udział r/v "Imor" w ekspedycji poszukiwawczej zmierzającej do odnalezienia wraku ORP "Orzeł" na Morzu Północnym. Aktualnie trwa proces integracji struktur Instytutu z UMG - w tym także koncepcji eksploatacyjnej r/v "Imor".
Statek badawczy „Imor”, wprowadzony do eksploatacji w pierwszych dniach lutego 2006 r., przystosowany jest do badań strefy przybrzeżnej i płytkich wód zalewowych. Budowa była współfinansowana przez UE z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Pracę rozpoczął od badań geofizycznych na Zatoce Gdańskiej. Już pierwsze miesiące potwierdziły jego wysoką efektywność i rewelacyjne zdolności manewrowe.
Konstrukcja statku, przewiduje wykonywanie różnorodnych zadań, w tym:
- Pomiary dna morskiego – dla potrzeb budowy farm elektrowni wiatrowych, układania podmorskich kabli i rurociągów,
- Inwentaryzacji złóż kopalin morskich, szacowania objętości urobku z prac pogłębiarskich,
- Oceanograficznych badań toni wodnej i po-wierzchni morza oraz badań przywodnej warstwy atmosfery,
- Badań ekologicznych skutków oddziaływania różnych form działalności człowieka na środowisko i biocenozę akwenów morskich.
Szeroka nadbudówka zabudowana prawie na całej długości kadłubów (z wyjątkiem części rufowej) pozwalała na wydzielenie 16 pomieszczeń na pokładzie głównym, w tym 12 kabin, a także kuchni, dużej mesy, pomieszczenia laboratorium mokrego i pomieszczenia poboru próbek.
„Imor” bezpiecznie żeglować może przy wietrze do 8 ºB. Poważnym ograniczeniem jednostki jest konstrukcyjne ograniczenie – nie powinna ona pływać przy wysokich stanach morza (powyżej 5). Jest natomiast całkowicie niewrażliwy na falowanie w zakresie stanów morza 1-3, zatem może być nosicielem bardzo precyzyjnego, wysoko zaawansowanego technologicznie sprzętu pomiarowego. Jego nadzwyczajna manewrowość (cztery szeroko rozstawione pędniki, zdolne do wykonania obrotu w zakresie 360º), relatywnie duża moc jednostkowa, aktywny system pozycjonowania dynamicznego (ALSTOM Kl. I) pozwalają na poruszanie się przód/tył z prędkością do 10 węzłów, do 2 węzłów burtą (lewo/prawo z zachowaniem ustalonego kursu) – przy równoczesnym wykonywaniu skomplikowanych manewrów niemożliwych do wykonania przez klasyczną jednostkę jednokadłubową.
Obsługą statku zajmują się dwie pięcioosobowe załogi pracujące w systemie zmianowym. W skład każdej wchodzi: kapitan, oficer wachtowy, oficer mechanik, dwóch marynarzy.
Zastosowany system napędowy umożliwia bardzo ekonomiczną eksploatację statku - kierujący oficer w każdej chwili może dostosować aktualną konfigurację elektrowni okrętowej do wybranej konfiguracji systemu napędowego i bieżącego zapotrzebowania na moc. Jednostka spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa. Została wyposażona w nowoczesny sprzęt nawigacyjny, łączności w niebezpieczeństwie (GMDSS) oraz ratunkowy. Spełnia również wszystkie normy ochrony środowiska określone w MARPOL.
CHARAKTERYSTYKA:
Długość |
32,50 m |
|
|||||||
Szerokość |
10,50 m |
|
|||||||
Zanurzenie (średnie) |
2,21 m |
|
|||||||
Zanurzenie (maks.) |
2,44 m |
|
|||||||
Wyporność (maks.) |
370 t |
|
|||||||
Zasięg |
2500 Mm |
|
|||||||
Prędkość ekonom. |
8.0 węzłów |
|
|||||||
Prędkość maks. |
10.0 węzłów |
|
|||||||
Region pływania |
Bez ograniczeń/Rej. NAV I |
|
|||||||
Autonomia pływania |
21 dni (minimum) |
|
|||||||
Zapas wody (wytwornica wody słodkiej) |
22 m3 (3 m3/dzień) |
|
|||||||
Paliwo |
39 ton |
|
|||||||
Klasa |
PRS Research Vessel *KM I Auto |
||||||||
Pomieszczenia |
8 kabin jednoosobowych, 4 dwuosobowe, mesa, kuchnia (klimatyzowane) |
||||||||
System napędowy spalinowo-elektryczny składający się z: |
|
||||||||
|
|
|
|
-
Dźwig – DOR 120 kN (10m)
-
Bramownica DOR 30 kN wraz z windą o uciągu 40 kN
-
Specjalna studnia, z dostępem z wnętrza statku, przystosowana do mocowania przetworników sondy wielowiązkowej, oraz systemu pozycjonowania podwodnego
-
Stanowisko dla kontenera 20-to stopowego na górnym pokładzie (dla dodatkowego laboratorium/ekipy/ROV)
-
Laboratorium komputerowe z serwerami (Sieć komputerowa obejmująca 16 pomieszczeń) – 40 m2
-
Roboczy pokład rufowy 80 m2 z miejscem na 2-3 małe kontenery z aparaturą