Kpt. ż.w. Stanisław Kosko
Kpt. ż.w. Stanisław Kosko
Dyrektor Państwowej Szkoły Morskiej w Gdyni
w latach 1937 - 1939
Pierwsze lata życia
Absolwent Szkoły Morskiej w Tczewie z 1923 r., publicysta morski, urodził się w 13 listopada 1898 r. w Wojciechowicach niedaleko Ostrołęki. Do 1915 r. był uczniem gimnazjum klasycznego w Pułtusku, gdzie, pomimo młodego wieku, zaangażował się w działalność niepodległościową, m.in. organizując tajne stowarzyszenia czy drużyny harcerskie. Był również członkiem Polskiego Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół”.
Okres I wojny światowej
Podczas I wojny światowej, w 1915 r., został ewakuowany do Czernihowa na Ukrainie i w tamtejszym gimnazjum kontynuował harcerską działalność. Od 1916 r. uczył się w gimnazjum męskim w Kijowie. W 1918 r. ukończył dodatkowo kurs dla instruktorów harcerstwa.
Okres powojenny
Po zdaniu matury w 1919 r. rozpoczął studia w Instytucie Politechnicznym w Kijowie, ale przerwał je – wstąpił do Polskiej Organizacji Wojskowej. Brał udział w wojnie polsko- bolszewickiej. Wróciwszy z Ukrainy razem z polskimi oddziałami, Stanisław Kosko zgłosił się do Marynarki Wojennej i otrzymał przydział do 3. Kompanii jako podoficer II klasy.
Po pobycie w Toruniu wyjechał do Warszawy, krótko pracował w Departamencie Spraw Morskich. W latach 1927-1928 studiował też w warszawskiej Szkole Nauk Politycznych.
„Ojciec” w rejsie do Brazylii
W latach 1920-1923 był wyróżniającym się uczniem Wydziału Nawigacyjnego Szkoły Morskiej w Tczewie. Uczestniczył w rejsie „Lwowa” do Brazylii, kiedy po raz pierwszy w historii PMH przekroczony został równik. Na chrzcie równikowym otrzymał przydomek „Ojciec”, na co wpływ miało jego życzliwe podejście do kolegów. W 1924 r. zatrudniony został na „Lwowie” w charakterze oficera nawigacyjnego – wychowawcy.
Oficer wachtowy w rejsie dookoła świata na Darze Pomorza
W 1925 r. przeszedł do Ministerstwa Przemysłu i Handlu – w Departamencie Spraw Morskich przez lata, jako ceniony pracownik, awansował od stanowiska pracownika kontraktowego aż do radcy w Wydziale Żeglugowym, z którego zrezygnował w 1934 r., by uczestniczyć w rejsie dookoła świata na „Darze Pomorza”, jako oficer wachtowy, pod dowództwem kpt. ż.w. Konstantego Maciejewicza. Dodatkowo w podróży tej Stanisław Kosko, władający biegle kilkoma językami, pełnił funkcję rzecznika prasowego.
W październiku 1935 r. ożenił się z lekarką Jadwigą Titz – późniejszą, znaną w Trójmieście, specjalistką z dziedziny reumatologii, szanowaną działaczką społeczną, dyrektorką Szpitala Reumatologicznego w Sopocie oraz organizatorką i prezes Spółdzielni Mieszkaniowej „Za Falochronem”.
Tytuł kapitana żeglugi wielkiej
21 października 1935 r. Stanisław Kosko otrzymał dyplom kapitana żeglugi wielkiej. W 1936 r. został mianowany przez ministra przemysłu i handlu inspektorem Państwowej Szkoły Morskiej w Gdyni, a rok później – jej dyrektorem.
Za jego kadencji, w 1938 r., powstał nowy Wydział – Transportu i Administracji Morskiej; zapoczątkowano szkolenia jungów na szkolnej fregacie, pod nadzorem Konstantego Maciejewicza.
W PSM otwarto też pływalnię. Duży nacisk kładziono na to, by słuchacze wykazywali się dobrą kondycją i sprawnością fizyczną. Organizowane były m.in. zawody piłkarskie i wioślarskie. „Dar Pomorza” brał udział (w czerwcu 1938 r.) w uroczystych obchodach 80. rocznicy urodzin króla Szwecji Gustawa V. Stanisław Kosko uczestniczył w tym rejsie jako dyrektor i równocześnie jako współpracownik miesięcznika „Morze”.
W przededniu II wojny światowej
W sierpniu 1939 r. Stanisław Kosko, w porozumieniu z Ministerstwem Przemysłu i Handlu, podjął decyzję o skierowaniu „Daru Pomorza” do portu szwedzkiego na wypadek wojny.
Pod koniec sierpnia promowano ostatnich już absolwentów. Sztandar PSM przekazano do ewakuacji. Słuchaczy, mających praktykę w Gdyni, urlopowano lub skierowano do jednostek wojskowych. 25 sierpnia Stanisław Kosko otrzymał kartę mobilizacyjną jako porucznik Marynarki Wojennej – trzy dni później, po przekazaniu obowiązków swemu zastępcy – Konstantemu Maciejewiczowi, objął dowodzenie statkiem żeglugi przybrzeżnej „Żeglugi Polskiej” S.A. – s.s. „Gdynia” przejętym przez Marynarkę Wojenną, który został bazą dla oddziału kutrów.
Ranny w bombardowaniu ORP „Gdynia”
Dnia 2 września, zakotwiczony w Zatoce Puckiej, ORP „Gdynia” został zbombardowany i zatonął. Kilkudziesięciu marynarzy zginęło, a Stanisław Kosko został ranny. Obrażenia okazały się śmiertelne – 8 września zmarł w gdyńskim szpitalu. Pochowany został na Cmentarzu Witomińskim, w obecności niewielkiej grupy wykładowców, personelu i uczniów Szkoły.
Odznaczenia i zasługi
Stanisław Kosko był autorem licznych publikacji na łamach „Morza” i „Polski Gospodarczej”. Wyprawę „Daru Pomorza” dookoła świata opisał, w wydanej w 1936 r., nakładem wydawnictwa Ligi Morskiej i Kolonialnej, książce Przez trzy oceany. Uhonorowano go za nią Srebrnym Wawrzynem Akademickim Polskiej Akademii Literatury. Decyzją Ministerstwa Wyznań i Oświecenia Publicznego książka znaleźć się miała w bibliotekach szkół średnich.
Był też delegatem przy Odwoławczej Izbie Morskiej w Gdyni. Z zaangażowaniem działał w wielu organizacjach – był członkiem-założycielem Związku Oficerów Marynarki Handlowej, członkiem Ligi Morskiej i Kolonialnej, Stowarzyszenia Dziennikarzy i Publicystów Gospodarczych, Towarzystwa Literatów i Dziennikarzy Polskich, współzałożycielem Towarzystwa Przyjaciół Nauk w Gdyni.
Odznaczony był m.in. Medalem Dziesięciolecia Odzyskanej Niepodległości, Medalem „Polska Swemu Obrońcy”, Krzyżem Niepodległości, Srebrnym Krzyżem Zasługi czy Brązowym Medalem „Za Długoletnią Służbę”. W 1932 r. otrzymał Medal „Za Wojnę 1918-1921”.
M.S. „Kapitan Kosko”
W 1957 r. wdowa po kapitanie Kosko dokonała aktu chrztu statku m.s. „Kapitan Kosko”, drobnicowca – dziesięciotysięcznika PLO. Imieniem Stanisława Koski nazwano też ulicę i Szkołę Podstawową nr 35 na Witominie. Po śmierci dr Jadwigi Titz-Kosko (w 1989 r.) prochy kapitana zostały ekshumowane i małżonków (z inicjatywy ówczesnego zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej „Za Falachronem”) pochowano razem na Cmentarzu Witomińskim.