30-lecie ,,Daru Młodzieży”

Akademia Morska w Gdyni jest jedną z dwóch uczelni w kraju, kształcących przyszłych oficerów morskiej floty handlowej. Powstała w 1920 roku jako Państwowa Szkoła Morska w Tczewie. Wykształciła wielu znakomitych kapitanów, nawigatorów, mechaników i elektryków okrętowych. Przez cały okres działalności zarówno Szkoły Morskiej w Tczewie jak i w Gdyni wielką wagę przywiązano do praktyk morskich, przede wszystkim na żaglowcach, których nieprzerwana seria: "Lwów" (1920-1930), "Dar Pomorza" (1930-1982), "Dar Młodzieży" (od 1982) stanowi doskonałą szkołę przygotowującą studentów do zawodu marynarza. Przy czym ich celem jest nie tylko zdobycie wiedzy fachowej i umiejętności praktycznych niezbędnych w pracy na statku, ale również przygotowanie studentów do harmonijnej działalności zespołowej, wychowanie w duchu poszanowania wysiłku i dorobku pokoleń, odpowiedzialności za powierzone mienie oraz troski o bezpieczeństwo życia na morzu.

Ale polskie żaglowce miały też spełniać szczególną misję. "Dar Pomorza" w swoim pierwszym rejsie w 1931 roku przepłynął Atlantyk i zaprezentował się w Nowym Jorku, zdobywając serca wielomilionowej Polonii, dla której pozostał ulubionym łącznikiem z rodzinnym krajem. W ponad 100 miejscach na świecie był pierwszym polskim statkiem. W wielu krajach wyprzedził naszych ambasadorów czy konsulów. Dyplomaci nazywali go dziekanem korpusu przedstawicielskiego RP. Jesienią 1981 roku odbył swój ostatni rejs. Jego miejsce zajął „Dar Młodzieży”, wybudowany w gdańskiej stoczni wg. projektu inż. Zygmunta Chorenia. 4 lipca 1982 roku odbyło się w Gdyni uroczyste podniesienie bandery i zaraz potem statek wypłynął w swój pierwszy rejs, by wziąć udział w prestiżowych regatach „Cutty Sark Tall Ships' Race”. W swój wielki rejs dookoła świata „Dar Młodzieży” wyruszył 3 września 1987 r. pod dowództwem kpt. ż. w. Leszka Wiktorowicza. Podróż ta zbiegła się z 200-leciem osadnictwa brytyjskiego w Australii. Największym tytułem do nobilitacji fregaty było przepłynięcie pod żaglami przylądka Horn.

Już wtedy zdobył uznanie w żeglarskim świecie, zaliczono go do najpiękniejszych żaglowców na świecie. Dziennikarze z wielu krajów nadali polskiej fregacie różne imiona jak: "Biała Dama", "Księżniczka Oceanów", "Piękna Polka". W ciągu 160 morskich podróży szkoleniowych przepłynął 470 000 mil morskich, zawinął do 600 portów leżących na 5 kontynentach. Praktyki morskie w inżynierskich specjalnościach: nawigatorów, mechaników okrętowych, elektroautomatyków, elektroników morskich oraz radiooficerów, a także w dziedzinie lądowej obsługi floty i portów, zarządzania i marketingu oraz remontu maszyn i urządzeń okrętowych odbyło ponad 15 000 osób.

W tym roku mija 30 lat jego służby na morskich szlakach całego świata. Z okazji jubileuszu na Skwerze Kościuszki w Gdyni, odbyła się pod koniec czerwca wielka gala z udziałem przedstawicieli całego żeglarskiego świata.

Dane techniczne Daru Młodzieży:

Typ statku

ŻAGLOWIEC SZKOLNY - fregata trzymasztowa

Bandera

Polska

Port macierzysty

Gdynia

Rok, miejsce i symbol budowy

1982, Stocznia Gdańska, B95/1

Znak wywoławczy

SQLZ

Klasa PRS

KM 1 A16 sp

Długość całkowita z bukszprytem

108,815 m

Długość między pionami

79,4 m

Szerokość na wręgach

14,0 m

Zanurzenie

6,6 m

Wysokość do pokładu głównego

7,815 m

Wysokość do pokładu górnego

10,05 m

Powierzchnia ożaglowania podstawowego

3015 m kw.

Wysokości masztów

49,5m; 49,5m; 46,5m

GRT

2255,00 t

NRT

676,00 t

Nośność

701,00 t

Prędkość pod żaglami:

największy dzienny przebieg: 264,7 Nm (średnia prędkość 11,29 węzłów).

największy przebieg na wachcie:

56,1 Nm (średnia prędkość 14,2 węzłów).

maksymalna prędkość chwilowa:

17,8 węzłów.

Silnik główny Cegielski

Sulzer typ 8 AL 20/24, 2 * 750 PS (552 kW)

Prędkość pod silnikiem:

prędkość ekonomiczna: 9 węzłów
prędkość maksymalna: 12 węzłów

Załoga stała

33 + 4

Praktykanci

120 + 16 w hamakach

Woda pitna

na 15 dni

Paliwo do silnika głównego

na 45 dni

Prowiant dla 165 osób

na 15 tygodni

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podmiot udostępniający: 

UM w Gdyni

Wytworzył informację:

Rzecznik AMG
02.07.2012