Otwarcie nowego symulatora w AMG
W dniu 8 grudnia 2012r. podczas tradycyjnych obchodów ,,Święta Szkoły” JM Rektor Akademii Morskiej w Gdyni, prof.zw.dr hab. Piotr Jędrzejowicz dokonał uroczystego otwarcia nowego symulatora na Wydziale Nawigacyjnym AMG.
Symulator SimFlex Navigator został zbudowany przez firmę Force Technology, na którym można realizować badania naukowe, proces dydaktyczny, szkolenia i symulacje w obszarze bezpieczeństwa transportu morskiego z wykorzystaniem trzech mostków nawigacyjnych równocześnie.
Jednym z nich jest Full Mission Bridge, wyposażony w system Nacos Platinum. Jest to zintegrowany i zautomatyzowany system służący do zarządzania sterowaniem statku. W jego skład wchodzą radar wraz z modułem ARPA, model symulacji mapy elektronicznej ECDIS, moduł AIS, stanowisko planowania podróży oraz Conning Display, prezentujący parametry zewnętrzne i wewnętrzne statku.
System Nacos Platinum pozwala na wybór prezentacji zobrazowania w postaci obrazu radarowego lub mapy elektronicznej, bądź też kompilacji dla prezentowanych informacji. Dodatkowo na mostku głównym stanowisko manewrowe zawiera konsole sterujące, telegraf maszynowy, panel kontrolny silnika, panel główny, panel sterów strumieniowych (dziobowy/rufowy), panel oświetlenia, panel sygnalizacji dźwiękowej, panel sterowania kotwicami, powtarzacz żyrokompasu, panele wizualizacyjne, panel autopilota, panel sterowania urządzeniem sterowym, koło sterowe, podsufitowy panel wyświetlania wskazań czujników.
Integralnym elementem wyposażenia jest panel do realizacji łączności – radiotelefon i moduł cyfrowego selektywnego wywołania (DSC) pracujący w paśmie VHF, panel do łączności wewnątrz statkowej (pomiędzy różnymi częściami statku) odbiornik systemu Navtex (odbiór morskich informacji bezpieczeństwa).
Dodatkowym aspektem jest możliwość prezentowania na radarze statkowym sygnałów odbieranych z transpondera radarowego SART, pozwalających na określenie namiaru i odległości do poszukiwanego obiektu będącego w zagrożeniu życia na morzu.
Uczestniczący w zajęciach mogą sterować statkiem z wykorzystaniem autopilota, prezentować status statku poprzez włączanie oraz wyłączanie świateł nawigacyjnych i podnoszenie znaków dziennych. Na wyposażeniu znajduje się także odbiornik GPS oraz sonar.
Full Mission Bridge jest wyposażony w wizualizację o kącie 240° opartą na projektorach. Uczestnicy biorący udział w zajęciach mają do dyspozycji wirtualną lornetkę oraz wirtualną CCTV pozwalającą na określenie namiaru optycznego na dany obiekt.
W skład symulatora oprócz Full Mission Bridge wchodzą dwa dodatkowe mostki nawigacyjne tzw. Part Task Bridge (PTB) wyposażone w system Nacos Platinum.
Nacos Platinum na PTB tworzą: Conning Display, radar oraz ECDIS. PTB są wyposażone w konsolę sterującą, radiotelefon i cyfrowe selektywne wywołanie oraz wskaźniki przyrządów statku, z wizualizacją 110° opartą o monitory telewizyjne.
Full Mission Bridge oraz Part Task Bridge są wzajemnie zintegrowane, dają możliwość wzajemnej obserwacji i interakcji z wykorzystaniem narzędzi opisanych powyżej.
Do każdego z mostków można podłączyć przenośną konsolę holownika wyposażoną w sterowanie wciągarką liny holowniczej za pomocą joysticka oraz sterowanie holownikiem za pomocą pędników azymutalnych.
Symulator jest nadzorowany ze stanowiska instruktora. Można symulować awarie maszyny, urządzeń elektrycznych, elektronicznych i urządzeń sterowych.
Istnieje możliwość przygotowywania scenariuszy z różnymi statkami własnymi dla różnych warunków pogodowych – wiatr, prąd, falowanie, opady, ograniczona widzialność. W scenariuszach można używać różnych statków tzw. obcych (sterowanych jedynie przez instruktora) poruszających się swobodnie lub po trasach utworzonych dla nich przez instruktora.
Stanowisko instruktora pozwala nadzorować i oceniać zachowanie nawigatora, realizowane przez niego manewry oraz wykonywane zadania za pomocą kamer i mikrofonów zainstalowanych na mostkach.
Przed rozpoczęciem badań lub ćwiczeń a także po ich zakończeniu można przeprowadzić dyskusję w sali wykładowej. Stanowisko to umożliwia po skończonych zajęciach odtworzenie przebiegu ćwiczenia wraz z nagranymi rozmowami oraz obrazem z kamer umieszczonych na mostkach.
Na symulatorze można prowadzić zajęcia zgodne z konwencją STCW oraz wytycznymi IMO z zakresu manewrowania statkiem, nawigacji, manewrowania holownikiem, pilotażu, z uwzględnieniem sytuacji awaryjnych oraz Bridge Team Management.
Zainstalowany symulator pozwala na projektowanie akwenów morskich i portowych oraz tworzenie modeli statków. Symulator ten poprzez swoje możliwości pozwala na zbudowanie między innymi portów Trójmiasta, budowę modeli statków zawijających do tych portów. W symulatorze wykorzystywane są modele matematyczne ruchu statków, dla których zastosowano walidację na statkach rzeczywistych, są to między innymi modele statków armatora A.P. Moller-Maersk Group które zawijają do polskich portów.
Jego wykorzystanie wpłynie na bezpieczeństwo manewrowania statkami w portach Trójmiasta, rozwój infrastruktury portowej, poprzez możliwość testowania zawinięć statków o maksymalnych parametrach.
Symulator badawczy, manewrowo-nawigacyjny został sfinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego z Funduszu Nauki i Technologii Polskiej w ramach inwestycji aparaturowej. Autorem wniosku oraz osobą odpowiedzialna za realizację zadania inwestycyjnego był kierownik Katedry Eksploatacji Statku, dr hab. inż. kpt. żw. Zbigniew Burciu, prof. nadzw. AM Gdynia.