Posiedzenie RU TASK w murach UMG

Posiedzenie RU TASK w murach UMG

Rada Użytkowników Trójmiejskiej Akademickiej Sieci Komputerowej (RU TASK) obradowała w Bibliotece Głównej UMG. Posiedzenie odbyło się 16 grudnia 2022 roku i było pierwszym wyjazdowym posiedzeniem RU TASK w historii TASK.

Tematami wiodącymi tego posiedzenia były sprawy związane z budową Centrum Kompetencji STOS oraz dotyczące charakterystyki usług CI TASK wraz ich modelem finansowania.

CI TASK

TASK można identyfikować z Centrum Informatycznym TASK (CI TASK), które jest operatorem sieci i profesjonalnych platform oprogramowania, wspomagających naukę i działalność badawczo-rozwojową. CI TASK świadczy usługi w zakresie obliczeń dużej mocy, usług chmurowych, gromadzenia i przetwarzania danych, oraz w zakresie sieci. To ta ostatnia z usług w szczególności jest gwarantem korzystania z Internetu przez Trójmiejskie jednostki naukowe, w tym Uniwersytet Morski w Gdyni.

Dzisiejsze możliwości techniczne pozwalają CI TASK na udostępnianie łącza internetowego o szybkości transmisji danych na poziomie 10Gb/s. CI TASK udostępnia także przestrzeń techniczną do obsługi domen internetowych i poczty elektronicznej nauczycielom akademickim, pracownikom i studentom - na potrzeby prowadzenia ich działalności akademickiej. CI TASK zapewnia również dostęp do usługi eduroam. CI TASK świadczy także usługi komercyjne.

Więcej na temat świadczonych usług CI TASK dla naukowców można znaleźć pod adresem: https://task.gda.pl/pl/uslugi/dla-naukowcow

Nieco historii TASK

Trójmiejska Akademicka Sieć Komputerowa powstała w roku 1993. Tego roku w marcu podpisano memorandum, którego sygnatariuszami byli wówczas Politechnika Gdańska, Akademia Medyczna w Gdańsku, Wyższa Szkoła Morska w Gdyni, Akademia Wychowania Fizycznego, Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych, Uniwersytet Gdański, Telewizja Polska S.A., Polska Telewizja Kablowa S.A. oraz Wojewoda Pomorski. Memorandum to stanowiło deklarację do podjęcia się budowy infrastruktury zapewniającej dostęp do podstawowych usług internetowych. Wiążącym dokumentem dla tego przedsięwzięcia było podpisanie 3 listopada 1993 roku porozumienia o budowie wspólnej sieci komputerowej Szkół Wyższych i jednostek PAN Regionu Gdańskiego. Porozumienie to zostało przyjęte przez 16 sygnatariuszy. Do reprezentowania sygnatariuszy porozumienia upoważniona została Politechnika Gdańska. Porozumienie to sformułowało wówczas nazwę dla wspólnej sieci komputerowej o brzmieniu „Trójmiejska Akademicka Sieć Komputerowa – TASK”.

W roku 1994 do obsługi sieci TASK w strukturze Politechniki Gdańskiej powołano Centrum Informatyczne TASK. Jednostka z założenia miała być jednostką samofinansującą się. Pierwotnie działała ona w ramach Ośrodka Informatycznego PG. Od roku 1996 funkcjonuje jako jednostka samodzielna. Podstawowym zadaniem CI TASK od samego początku istnienia centrum była obsługa techniczno-administracyjne zasobów TASK. Zadaniem CI TASK było również połączenie TASK z siecią krajową NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa). Dzisiejsza siedziba CI TASK mieści się na terenie Politechniki Gdańskiej. CI TASK pozostaje jednostką organizacyjną PG.

Konsekwencją porozumienia o powołaniu TASK były niezależne umowy zawierane pomiędzy Politechniką Gdańską, a poszczególnymi uczelniami i jednostkami naukowymi. W imieniu Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni w 1994 roku umowę podpisał prof. Józef Lisowski - ówczesny Rektor. W konsekwencji Wyższa Szkoła Morska uzyskała dostęp do infrastruktury i usług Internetu. W ramach WSM zadania techniczne powierzono Uczelnianej Sieci Komputerowej WSM. Od 2017 roku zadania te realizuje Zespół Technik Informatycznych UMG (samodzielna jednostka UMG).

Rada Użytkowników TASK

Działalność TASK reguluje regulamin, który przyjmowany jest głosami rektorów i dyrektorów jednostek naukowych tworzących TASK. Ciałem opiniodawczym oraz nadzorującym realizację zadań statutowych TASK (w imieniu sygnatariuszy porozumienia o powstaniu TASK) jest Rada Użytkowników TASK. W skład RU TASK wchodzą przedstawiciele jednostek tworzących TASK, wskazywani przez ich rektorów lub dyrektorów. Posiedzenia RU TASK odbywają się przynajmniej raz na kwartał. Typowym miejsce spotkań dla RU TASK jest siedziba CI TASK.

Rozwój TASK

Priorytetem dla CI TASK jest ciągły rozwój inteligentnych usług sieciowych i obliczeniowych na potrzeby użytkowników TASK. Odpowiedzą jest obecnie realizowany projekt utworzenia Centrum Kompetencji STOS (Smart and Transdisciplinary knOwledge Services) w zakresie infrastruktury B+R. Celem tego projektu jest budowa nowej siedziby CI TASK, wyposażonej w zaawansowaną infrastrukturę informatyczną oraz spełniającą najwyższe standardy bezpieczeństwa.

W ramach nowej infrastruktury technicznej będą realizowane usługi oparte na czterech nowoczesnych technologiach:

  • Chmury Obliczeniowej (CC – Cloud Computing),
  • Internetu Rzeczy (IoT – Internet of Things),
  • Ogromnych Zbiorów Danych (Big Data) oraz
  • Sztucznej Inteligencji (AI – Artificial Intelligence).

Projekt STOS zwiększy możliwości obliczeniowe oraz poszerzy zakres świadczonych usług. W grupie ośrodków obliczeniowych Europy, CI TASK zyska pozycję lidera.

Więcej na temat projektu STOS dostępne jest na stronie: https://stos.gda.pl

dr hab. inż. Ireneusz Czarnowski, prof. UMG
Członek RU TASK z ramienia UMG

 

Podmiot udostępniający: 

UM w Gdyni

Wytworzył informację:

I. Czarnowski
16.12.2022