16. edycja międzynarodowej konferencji „International Conference on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation TransNav 2025” odbyła się w UMG
Za nami 16. edycja międzynarodowego wydarzenia – „International Conference on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation TransNav 2025”, którego uroczyste otwarcie odbyło się w dniu 11 czerwca 2025 roku w Auli im. T. Meissnera w Uniwersytecie Morskim w Gdyni.
Konferencję, organizowaną cyklicznie co dwa lata przez Wydział Nawigacyjny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni wraz z The Nautical Institute, otworzył pomysłodawca wydarzenia, JM Rektor prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit:
To wielki zaszczyt oraz przyjemność powitać Państwa na 16. edycji międzynarodowej konferencji „International Conference on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation TransNav 2025”, której organizatorami są Wydział Nawigacyjny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni oraz The Nautical Institute. Witam w Gdyni. Witam w Polsce. Dziękuję wszystkim za przybycie. […]
Wierzę, że tegoroczna edycja TransNav 2025 obfitować będzie w owocne dyskusje na tematy związane z bezpieczeństwem na morzu, a także ochroną środowiska morskiego. Życzę Państwu, aby czas spędzony w Gdyni okazał się być zarówno przyjemny, jak również pożyteczny. Specjalne podziękowania kieruję również na ręce partnerów konferencji, sponsorów, wolontariuszy, a w sposób szczególny pragnę podziękować Komitetowi Organizacyjnemu oraz Dziekanowi Wydziału Nawigacyjnego, prof. Tomaszowi Neumannowi, przewodniczącemu wykonawczemu międzynarodowej konferencji „International Conference on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation TransNav 2025”.
W swoim wystąpieniu JM Rektor prof. Adam Weintrit podkreślił skalę konferencji, która w tym roku zgromadziła ponad 200 przedstawicieli aż 83 narodowości. Wśród nich wymienił: członków Komitetu Naukowego, autorów nadesłanych prac, recenzentów, przewodniczących poszczególnych sesji, prelegentów i uczestników, sponsorów, a także partnerów reprezentujących kraje z całego świata, w tym z: Albanii, Algierii, Angoli, Australii, Austrii, Azerbejdżanu, Bangladeszu, Belgii, Birmy, Brazylii, Bułgarii, Kanady, Chile, Chin, Kolumbii, Chorwacji, Kuby, Cypru, Czech, Danii, Ekwadoru, Egiptu, Estonii, Etiopii, Finlandii, Francji, Gruzji, Niemiec, Ghany, Grecji, Hondurasu, Hong Kongu, Węgier, Islandii, Indii, Indonezji, Iranu, Irlandii, Izraela, Włoch, Japonii, Jordanii, Korei, Libanu, Litwy, Makau, Macedonii, Malezji, Malty, Montenegro, Maroko, Niderlandów, Norwegii, Omanu, Pakistanu, Panamy, Peru, Filipin, Polski, Portugalii, Rumunii, Arabii Saudyjskiej, Serbii, Singapuru, Słowacji, Słowenii, Południowej Afryki, Hiszpanii, Szwecji, Syrii, Tajwanu, Tajlandii, Tunezji, Turcji, Ukrainy, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Wielkiej Brytanii, USA, Wenezueli i Wietnamu.
JM Rektor prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit wskazał przy tym, że wśród uczestników 16. odsłony konferencji znajdują się rektorzy uczelni morskich, dziekani, dyrektorzy instytutów, departamentów naukowych, badacze, profesorowie, wykładowcy oraz studenci, kapitanowie żeglugi wielkiej, kapitanowie, żeglarze, przedstawiciele międzynarodowych organizacji.
W uroczystości otwarcia wydarzenia z ramienia The Nautical Institute udział wziął David Patraiko, dyrektor ds. badań i projektów.
Uczestnicy pierwszej części konferencji mieli także możliwość wysłuchania słów kpt. Trevora Bailey’a, przewodniczącego The Nautical Institute, który na tę okazję przygotował krótki film skierowany do osób biorących udział w wydarzeniu, gdzie w kontekście problematyki tegorocznej konferencji przypomniał i omówił pokrótce zmiany technologiczne w zakresie nawigacji morskiej, jakie zaszły w czasie trwania jego kariery na morzu. Przypomniał m.in. o wzroście wykorzystania radaru, rozwoju i udoskonalaniu koncepcji ARPA tak, aby była ona powszechnie dostępna, przyjazna dla użytkowników i obowiązkowa na statkach. Wskazał także na rozwój nawigacji satelitarnej oraz autopilotów na jednostkach pływających. W swojej wypowiedzi zwrócił również uwagę na diametralnie różne poglądy na temat tego, czy nadal należy uczyć astronawigacji i czy współcześni nawigatorzy mogą polegać wyłącznie na GPS.
W trakcie ceremonii otwarcia, słowo do uczestników konferencji skierował także w specjalnie przygotowanym nagraniu Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, dr Arkadiusz Marchewka:
Chciałbym […] wyrazić moje szczere podziękowania dla organizatorów tego wydarzenia za stworzenie […] – przestrzeni, która umożliwia ekspertom z całego świata dzielenie się wynikami badań naukowych, mających realny wpływ na przemysł morski. Z wielkim zainteresowaniem czekam na tegoroczną edycję konferencji – przygotowane przez Państwa wyniki badań dotyczące bezpieczeństwa nawigacji oraz transportu morskiego z pewnością będą przedmiotem dyskusji przez wiele miesięcy, a być może nawet lat. Wkład, jaki wniesiecie Państwo podczas tej niezwykle innowacyjnej, globalnej konferencji, bez wątpienia przyczyni się do sprostania wyzwaniom stojącym przed sektorem transportu morskiego.
Trzydniowa konferencja skierowana jest do naukowców i specjalistów w celu wymiany doświadczeń oraz wyników badań dotyczących nawigacji, bezpieczeństwa na morzu i transportu morskiego. Wydarzenie stanowi odpowiedź na współczesne wyzwania związane z transportem wodnym, nawigacją i żeglugą, a także mobilnością ludzi i towarów w kontekście energii, infrastruktury, ochrony środowiska, ale także bezpieczeństwa na morzu oraz kwestii ekonomicznych.
Pierwszego dnia konferencji JM Rektor prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit wręczył nagrody, które przyznawane są od 2019 roku. Nagrodę „Ulisses Award” w uznaniu za szczególne zasługi i zaangażowanie w działalność oraz popularyzację The Nautical Institute, współorganizatora konferencji, otrzymał prof. Vladimir Torskiy z Ukrainy.
Nagrodę „Hevelius Award” za szczególne zasługi dla rozwoju nawigacji otrzymał prof. Andrzej Felski.
Otwarciu konferencji uświetnił występ Chóru Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
Pierwszy dzień wydarzenia zakończyła uroczysta Gala z udziałem uczestników konferencji oraz zaproszonych gości, w czasie której JM Rektor prof. A. Weintrit poinformował zgromadzonych o przyjęciu kolejnych honorowych członków do Komitetu „International Conference on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation TransNav 2025”. Wśród nich znaleźli się: prof. Witold Kazimierski (Polska), prof. Tadeusz Pastusiak (Polska), prof. Adam Przybyłowski (Polska), prof. Andrzej Stateczny (Polska), prof. Janusz Szpytko (Polska), prof. David Brčić (Chorwacja), prof. Marcel-la Castells i Sanabra (Spain), prof. Dimitrios Dalaklis (Grecja), prof. Thomas Pawlik (Niemcy), prof. Arnaud Serry (Francja). Gali towarzyszyła część artystyczna, podczas której goście mieli okazję wysłuchać utworów szantowych w wykonaniu męskiego chóru Zawisza Czarny.
Tegoroczna odsłona wydarzenia odbywała się w dwóch lokalizacjach, w gmachu głównym Uniwersytetu Morskiego w Gdyni przy ul. Morskiej 81-87 oraz na Wydziale Nawigacyjnym UMG przy al. Jana Pawła II 3 w Gdyni.
Wśród poruszonych podczas 33 sesji tematycznych, 3 sesji posterowych oraz 2 sesji plenarnych ponad 200 ekspertów z całego świata omawiało m.in. zagadnienia z zakresu cyberbezpieczeństwa, żeglugi autonomicznej, ekologicznej żeglugi, ale także GNSS (Global Navigation Satellite System) – Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej czy technologii offshore.
Konferencja zakończyła się w piątek, 13 czerwca 2025 roku. Ostatniego dnia wydarzenia uczestnicy mieli okazję zobaczyć otwarte w lutym 2024 roku Centrum Offshore UMG, o którym opowiedział JM Rektor prof. A. Weintrit. Goście konferencji zostali także zapoznani z historią Twierdzy Wisłoujście, ale także dziejami jednego z najważniejszych dla Pomorza i Polski miejsc, Westerplatte, gdzie 1 września 1939 roku rozpoczęła się II wojna światowa. Tego dnia uczestnicy wydarzenia mieli również możliwość zwiedzenia starówki miasta Gdańsk, które w przeszłości było największym z miast hanzeatyckich tej części Europy.
Kolejna odsłona „International Conference on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation TransNav 2025” planowana jest na 2027 rok.
Media o wydarzeniu