Rejsy "Daru Młodzieży"
1983 r. - 22 lipca wypłynął na zlot żaglowców szkolnych z okazji 400 lecia zamku w Osace. Pod dowództwem kpt. ż.w. Tadeusza Olechnowicza. "Dar Młodzieży" zabrał na pokład 119 studentów Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, którzy spędzili na morzu pełny semestr nauki. Wpływając w paradzie do Osaki, fregata utrzymała wszystkie żagle wchodząc do wewnętrznego portu, co wywołało owacje zgromadzonych na nabrzeżu tłumów. Przez 12 dni pobytu w Osace przewinęło się przez pokład ponad 200 000 gości. Podróż trwała 217 dni, żaglowiec przebył 28 065 mil morskich i odwiedził 13 portów.
1984 r. - kolejnym wielkim rejsem był udział w Operacji Żagiel '84, organizowanej w 450 rocznicę odkrycia drogi rzeką Św.Wawrzyńca, przez francuskiego żeglarza Jaquuesa Cartiera. "Dar Młodzieży" wypłynął 31 marca ze studentami Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie. Oficjalny start nastapił 18 kwietnia z Brestu. Pierwszy etap rozegrano na Bermudach, drugi wzdłuż wybrzeży Ameryki Pn. do Halifaxu. Na tym etapie "Dar Młodzieży" zwyciężył z takimi konkurentami jak amerykański "Eagle" i boliwijski "Simon Boliwar". Wspolna żegluga wszystkich żaglowców prowadziła do portu Gaspe u ujscia rzeki Św.Wawrzyńca, a następnie do Quebec - gospodarza zlotu.
1986r. - 10 lipca "Dar Młodzieży" pod dowództwem kpt.ż.w. Leszka Wiktorowicza wyruszył z Gdyni na kolejne regaty: Operacja Żagiel '86 do Newcastle. Przez 4 dni postoju, przez pokład "Daru Młodzieży" przewinęły się tłumy zwiedzających, a statek uznano najpiękniejszym żaglowcem Operation Sail '86. Podczas wyścigu nie sprzyjały naszemu żaglowcu wiatry, mimo morderczej pracy studentów i załogi, pierwszy na mecie zjawił się "Kruzensztern".
1987/1988 - "Dar Młodzieży" odbył swą najdłuższą i najgłośniejszą podróż na zlot z okazji 200-lecia osadnictwa europejskiego na kontynencie australijskim. Wyprawa została zaplanowana jako rejs dookoła świata - po entuzjastycznym przyjęciu w portach australijskich, przez Nową Zelandię, żaglowiec wziął kurs na Horn. Trawers przylądka minął 6 marca 1988 roku, o godz. 7.15 czasu statkowego. W sumie podczas 274 dni zostawił za rufą 36 352 mil morskich. Podczas rejsu, za najdłuższy nieprzerwany przelot pod żaglami, wynoszący 1241 Mm, otrzymał nagrodę tzw. "Boston Tea Pot".
Ponadto w latach 1987 - 1988 "Dar Młodzieży" odbywał krótkie rejsy szkoleniowe po Bałtyku z członkami Ligi Morskiej i innych organizacji młodzieżowych zwiazanych z morzem.
1992 r. - kolejna oceaniczna wyprawa i udział w regatach "Columbus '92" organizowanych z okazji 500-lecia odkrycia Ameryki. Fregata zajęła III miejsce w klasie A.
1997 r. - kolejna wielka wyprawa do Japonii (28.12.96 - 20.08.97) i udział w regatach "Osaka Sail '97" i w uroczystościach 100-lecia portu Osaka. W regatach, pokonując wiele sławnych żaglowców, "Dar" zajął I miejsce w klasie A.
1998 r. - statek uczestniczył w regatach Cutty Sark Tall Ships Races 98 w portach Delfzijl, Falmouth i Lizbona. W Falmouth pokład odwiedziła księżniczka Anna. Ponadto gościł w portach: Stavanger, Kiel, Bremerhaven i Szczecinie.
1999 r. - statek odwiedził porty w Travemunde, Cobh, Kiel, W Rouen statek uczestniczył w zlocie żaglowców L Armada de la Siecle. Następnie popłynął do Saint Malo gdzie uczestniczył w rozpoczęciu Cutty Sark Tall Ship Races. Pozostałe porty odwiedzone w 1999 roku to Kristiansand, Bremerhaven, Aalborg, Szczecin oraz Kopenhaga.
2000 r. - "Dar Młodzieży" w Southampton, następnie udział w regatach żaglowców OpSail 2000 na trasie Cadiz-Boston oraz Boston-Amsterdam, odwiedzając porty na Bermudach oraz Norfolk, Wilmington, Philadelphia, New York, Halifax, Scheveningen, Iimuiden. W drodze powrotnej zawitał do Bremerhaven i Kopenhagi.
2001 r. - wizyta w Visby., następnie Delfizijl, Bremerhaven, Travemünde. Na trasie Gdynia-Antwerpia-Alesund-Orsta-Maloy-Flam-Bergen-Esbjerg brał brał udział w regatach Cutty Sark 2001 oraz aktywnie uczestniczył na Bałtyku w akcji ratowniczej jachtu, który miał awarię steru, podczas bardzo trudnych warunków pogodowych ( wiatr 11 st. B). W drodze powrotnej odwiedził: Douglas, Portsmouth oraz popłynął jeszcze do Antwerpii i Ostenda.
2002 r. - udział w Europaliach na trasie Bilbao-Santander-Gijon. Nastepnie połynął do Delfzijl, Kiel. Podczas rejsu Gdynia-Bremerhaven-Santander-Portsmouth-Bremerhaven-Travemunde brał udział w regatach Tall Ship Races. W tym roku odwiedził jeszcze: Sztokholm, Świnoujście, Wismar oraz Kopenhagę.
2003 r. - wizyta w Malmö oraz Edynburgu, gdzie brał udział w uroczystościach Festiwalu Morza. W tym samym roku na trasie Gdynia-Ryga statek zajął drugie miejsce podczas Operacji Żagiel. Ponadto odwiedził porty: Rouen, Delfzijl, Turku, Travemunde, Bremerhaven, Aarhus oraz La Coruna i Szczecin.
2004 r. - wizyty w portach Kalmar, St. Petersburg, Ryga. Udział w licznych imprezach związanych z Dniem Morza w portach Barcelony, Brestu, Antwerpii oraz Bremerhaven. W Kłajpedzie hucznie witany przez władze miasta oraz orkiestrę, która odegrała hymny Polski i Litwy. Odwiedził również Stavanger oraz Cuxhaven.
2005 r. - rejs do portów Rygi i Kalmaru. W Oslo statek uczestniczył w Światowej Wystawie Budownictwa Okrętowego, natomiast w Portsmouth uczestniczył w obchodach 200-rocznicy bitwy pod Trafalgarem. Na trasie Cherbourg- Frederikstad brał udział w II etapie regat Tall Ship Races 2005 oraz w zlocie żaglowców Sail International Tall Ship Races. W Amsterdamie uczestniczył w imprezie Sail 2005. Pozostałe porty które odwiedził to: Klajpeda, Bremerhaven, Oslo, Szczecin, Douglas, Blyth, New Castle, Iimuiden, Amsterdam oraz Helsinki i Tallin.
2006 r. - na trasie Saint Malo-Lisbona-Cadiz-La Coruna-Antwerpia statek brał udział w regatach organizowanych przez Sail Training International oraz odwiedził porty: Oslo, Ryga, Talin Helsinki, Rotterdam, Las Palmas, Bremerhaven, Świnoujście, Travemünde, Waremünde.
2007 r. - udział w regatach Word Cup Pokal na trasie z Travemünde do Warnemünde; Tall Ships' Races na trasie Aarhus - Kotka- Stockholm - Szczecin; Sail de Ruyter startując z holenderskiego Vlissingen i Cuxhaven Sail. Na pokładzie gościli przedstawiciele młodzieży w ramach szczytu J8, spotkania zorganizowanego przy udziale UNICEF. Przy współpracy z IMO zrealizowane zostały praktyki marynarskie dla 50 studentów afrykańskich akademii morskich.
2008 r. - po raz pierwszy przeprowadzone zostały, trwające trzy tygodnie, praktyki 150 uczniów z belgijskiej szkoły morskiej Hogere Zeevaartschool. Przedsięwzięcie odniosło sukces i zaowocowało dalszą współpracą. W czerwcu żaglowiec uczestniczył w obchodach Dni Morza w Szczecinie. Podczas pierwszego etapu regat Tall Ships' Races "Dar Młodzieży" zajął III miejsce. W ramach tych regat, statek odwiedził porty Liverpool, Maloy i Den Helder. Uczestniczył także w regatach L'Armada Rouen, Hanse Sail Rostock i Lütte Sail Bremerhaven 2008.
2009 r. - rozpoczął się od rejsu z polskimi żeglarzami do Antwerpii, gdzie swoje praktyki rozpoczęli studenci tamtejszej akademii morskiej Hogere Zeevaartschool. Żaglowiec odbył z nimi podróż do portów Bilbao i Brest. Następnie cykl rejsów do Warnemunde, Świnoujścia i Szczecina. Kolejnym ważnym wydarzeniem uczestnictwo w regatach The Tall Ships Races, tym razem gospodarzami były porty Gdynia, Sankt Petersburg, Turku i Kłajpeda. Później "Dar" wziął udział w regatach Hanse Sail Rostock, Lutte Sail Bremerhaven i DelfSail 2009. We wrześniu do hiszpańskiego Santander popłynęli, razem z naszymi studentami, kadeci z krajów afrykańskich. Był to już trzeci taki wspólny projekt AM i IMO.
2010 r. - sezon rozpoczął się 22 lutego praktyką marynarską studentów Wydziału Mechanicznego AM . Później statek z grupą ponad 100 żeglarzy, popłynął do Antwerpii, gdzie praktykę rozpoczęli studenci belgijskiej Hogere Zeevaartschool. Program ich praktyk obejmował odwiedziny w portach Cobh i Tanger. Przed regatami Historical Seas Tall Ships Regatta w Volos, statek odwiedził Pireus, gdzie gościł Sekretarza Generalnego IMO, pan Efthimiosa E. Mitropulos'a. Z Volos, "Dar" popłynął do Warny i Stambułu, a na trzecim etapie ze Stambułu do Lavrion, żaglowiec wygrał w klasie A. Podczas corocznych regat TSR statek gościł w Antwerpii, Aalborgu i Kristiansand, następnie wziął udział w Hanse Sail Rostock, odwiedził Świnoujście, Amsterdam i Bremerhaven. We wrześniu, w ramach obchodów Roku Chopinowskiego, w rejs do 5 europejskich portów udało się 100 muzyków Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia z Katowic.
2011 r. - sezon rozpoczęły rejsy z żeglarzami i studentami belgijskiej Hogere Zeevaartschool, którzy z Antwerpii popłynęli do Ponta Delgada. W dalszej części sezonu fregata przez Hamburg i Lubekę wróciła na Bałtyk i tutaj głównie prowadzone były kolejne rejsy szkoleniowe ze studentami Akademii Morskich z Gdyni i Szczecina oraz uczniami średnich szkół morskich. Na trasie Greenock, Lerwick, Stavanger, Halmstad udział w regatach Tall Ships Races, a na trasie Kłajpeda, Turku, Gdynia, udział w The Culture 2011 Tall Ships Regatta i w Rostocku - Hansa Sail.
2012 r. - podobnie jak poprzednio, rozpoczęli sezon morski żeglarze, a po nich na trasie Antwerpia, Cadiz, Santander studenci belgijskiej Hogere Zeevaartschool . Później "Dar" zawijał do Antwerpii, Hamburga, Szczecina, Oslo, Fredericii, Rostocku, by z Gdyni na trasie St Malo - Lizbona - Cadiz uczestniczyć w regatach The Tall Ships Races, zajmując na kolejnych etapach II i III miejsce w klasie A. Studenci I roku i kandydaci Wydziału Nawigacyjnego zakończyli bałtyckimi rejsami sezon praktyk.
2013 r. - podczas 10 podróży, "Dar" odwiedził 12 portów zagranicznych - Antwerpia (dwukrotnie), Porto, Dublin, Hamburg, Bremerhaven (dwukrotnie), Dunkierka, Rouen, Den Helder, Aarhus, Warnemunde, Skagen, Amsterdam oraz Szczecin (dwukrotnie). Praktykę odbyło: 487 studentów Akademii Morskiej w Gdyni, 231 studentów Akademii Morskiej w Szczecinie, 209 uczniów średnich szkół morskich, 71 żeglarzy, 130 studentów Hogere Zeevaart School w Antwerpii, 92 polskich lekarzy - w sumie 1220 osób. „Dar Młodzieży” siedmiokrotnie brał udział w zlotach żaglowców: Escale a Dunkerque – Dunkierka; L’Armada de la Liberte 2013 - Rouen; Sail Den Helder 2013 – Den Helder; The Tall Ships Races 2013 - Aarhus – udział w starcie do regat; The Tall Ships Races 2013 - Szczecin – funkcje reprezentacyjne podczas finału regat, z udziałem prezydenta RP Bronisława Komorowskiego; Sail Bremerhaven 2013 – Bremerhaven; Hansa Sail 2013 - Warnemunde. Ponadto uczestniczył w wyjątkowym „Rejsie dla Serca” na trasie Gdynia – Skagen – Amsterdam. Uczestniczyło w nim 92 polskich kardiologów – delegatów na Europejski Kongres Kardiologiczny. Rejs był formą podziękowania Holendrom za pomoc udzieloną w latach 1983-1990 polskim dzieciom z wrodzonymi wadami serca.
2014 r. - "Dar Młodzieży" w ramach 8 podróży szkoleniowych przepłynął 16 191 Mm, odwiedził 12 portów zagranicznych. Ze studentami belgijskiej Hogere Zevartschool popłynął do Funchal na Azorach, brał udział w zlocie "Operacja Żagle Gdyni 2014", upamiętniającej pierwszą gdyńską Operation Sail z 1974 r. W większości portów brał udział w zlotach żaglowców. W wyścigu "Falmouth - Royal Greenwich Tall Ship's Regatta", mimo słabych wiatrów "Dar" był najszybszy w swojej klasie.
2015 r. - bilans sezonu morskiego: > 10 podróży szkoleniowych w których przepłynął 14 852 Mm; > 1003 praktykantów w tym - 404 studentów Akademii Morskiej w Gdyni, 128 studentów Akademii Morskiej w Szczecinie, 125 studentów Akademii Morskiej w Antwerpii, 262 uczniów średnich szkół morskich z Gdańska, Szczecina i Świnoujścia, 84 żeglarzy; na trasie Amsterdam - Londyn płynęła grupa 49 lekarzy - polskich delegatów na europejski kongres kardiologiczny; > odwiedził 12 portów zagranicznych (Antwerpia, Praia da Vitoria, Hamburg, Kłajpeda, Kilonia, Kristiansand, Warnemunde, Amsterdam, Aalborg, Bremerhaven, Den Helder, Londyn) i 3 krajowe (Gdynia, Szczecin, Świnoujście), w większości uczestniczył w zlotach żaglowców w tym tak prestiżowych jak Kielerwoche, Sail Amsterdam czy urodziny portu Hamburg.
2016 r. - sezon rozpoczął się praktyką studentów Wydziału Mechanicznego AMG z Gdyni do Barcelony i Sete w ramach obchodów 350-lecia tego francuskiego portu. Tam naszych praktykantów zmienili kadeci HZS z Antwerpii, którzy w ramach praktyki wyszli na Atlantyk, zawinęli do Horty na Azorach i zakończyli praktykę w Antwerpii. Zmienili ich uczniowie szkół morskich, którzy zawinęli następnie do Hamburga, Gdyni i Świnoujścia. Kolejne praktyki zaliczali studenci obu polskich Akademii Morskich i uczestnictwo w zlotach, m.in. : DelfSail (Delfzijl), Hanse Sail Rostock (Warnemunde), Tall Ships Races (Antwerpia – Lizbona) oraz North Tall Ships Regatta (Blyth, Goteborg), gdzie Dar okazał się najszybszy wśród startujących żaglowców. W rejsie na trasie Goteborg – Gdynia udział wzięli żeglarze odbywając tradycyjny rejs z cyklu „Żeglarze na Darze”. We wrześniu Dar Młodzieży stanowił plan filmowy do realizacji niemieckiego filmu pt. „Zimna Woda”. Ostatni rejs sezonu 2016 to podróż po Bałtyku z uczniami Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynu Koźle. W sezonie 2016 fregata spędziła w 9 podróżach 274 dni, przepływając ponad 18 tysięcy mil morskich.
2017 r. - sezon rozpoczęli uczniowie szkół średnich, po wstępnym przeszkoleniu wyszli na Bałtyk, zawijając w trakcie do Świnoujścia. W kolejnym rejsie Gdynia - Antwerpia wzięli udział studenci Akademii Morskiej ze Szczecina. Po wymianie praktykantów, w belgijskim porcie rozpoczęła się jubileuszowa 10. praktyka studentów miejscowej Hogere Zeevartschool prowadząca do La Havre i Kadyksu. Po wymianie w Antwerpii do Gdyni popłynęli studenci Wydziału Nawigacyjnego AMG. Kolejne dwa miesiące – maj i czerwiec upłynęły pod znakiem szkoleń marynarzy i oficerów Marynarki Wojennej Algerii – przyszłej załogi żaglowca El Mellah budowanego w Gdańsku. 4 lipca Dar Młodzieży obchodził hucznie swoje 35. urodziny, podczas których Anna Moskwa, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, odczytała list od pani premier Beaty Szydło z informacją o rządowym patronacie nad planowanym rejsem dookoła świata z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości z udziałem w Światowych Dniach Młodzieży w Panamie. Dar wziął następnie udział w The Tall Ships Races na trasie Turku – Kłajpeda – Szczecin a w sierpniu w Hanse Sail Rostock. Pozostałe praktyki odbyły się bez zawijania do portów zagranicznych. W sezonie podczas 270 dni w 11 podróżach szkoleniowych Dar przepłynął ponad 11 tysięcy Mm.
2018-2019 - przed sezonem 2018 Dar Młodzieży przeszedł szereg niezbędnych prac i przeglądów przed wielką planowaną okołoziemską podróżą. Po ich zakończeniu odbyły się jeszcze 3 podróże szkoleniowe – dwie studentów Wydziału Nawigacyjnego UMG oraz praktykantów z HZS w Antwerpii. W sumie podczas 43 dni przepłynięto ponad 5 tysięcy mil morskich.
20.05.2018 odbyło się uroczyste pożegnanie fregaty rozpoczynającej swoją drugą w historii podróż okołoziemską pod hasłem REJS NIEPODLEGŁOŚCI. Podczas rejsu odwiedzono następujące porty: Tallin, Kopenhagę, Stavanger, Szczecin, Bremerhaven, Bordeaux, Teneryfa, Dakar, Kapsztad, Port Luis (Mauritius), Dżakarta, Singapur, Hong Kong, Osaka, San Francisco, Los Angeles, Acapulco, Panama, Kartagena, Port Everglades – Miami, Nassau (Bahamy), Ponta Delgada, Londyn.
28.03.2019, po 313 dniach i przepłynięciu ponad 38 tys. Mm, Dar Młodzieży powrócił do portu macierzystego. Więcej informacji o rejsie TUTAJ
Dwa dni po zakończeniu Rejsu Niepodległości Dar płynął już w kolejną podróż morską z praktykantami Akademii Morskiej z Antwerpii. Po postoju w Vigo statek ruszył w drogę powrotną do Antwerpii, a następnie Gdyni. Maj 2019 upłynął pod znakiem przeglądów, napraw oraz niezbędnych dostaw. Pod koniec miesiąca ruszyły dalsze praktyki. Statek wziął udział w prestiżowym zlocie żaglowców La Armada Rouen 2019 a następnie w corocznym Tall Ships Races (Aalborg – Fredrikstad – Bergen – Aarhus). Pozostałe praktyki odbywały się na Morzu Bałtyckim bez zawijania do obcych portów. Po Rejsie Niepodległości Dar Młodzieży był jeszcze 134 dni w podróży morskiej i przepłynął prawie 9,5 tysiąca mil morskich.
2020 r. - sezon zapowiadał się obiecująco – w planach była coroczna praktyka z Hogere Zevaartschool czy udział w licznych zlotach żaglowców: Sail Bremerhaven, Sail Amsterdam, Tall Ships Races 2020, Hanse Sail Rostock. Plany pokrzyżowała pandemia. Z pierwszymi praktykami udało się ruszyć dopiero w czerwcu. Odbyły się 3 podróże morskie, wszystkie na Morzu Bałtyckim bez zawijania do portów w celu minimalizacji zagrożenia zachorowania załogi na COVID-19. Podczas 118 dni Dar przepłynął prawie 5,5 tysiąca Mm.