1921 – 100. rocznica podniesienia polskiej bandery na szkolnym barku "Lwów"

100 lat temu.

Poświęcona i podniesiona została polska bandera na pierwszym szkolnym żaglowcu „Lwów”. Uroczystości odbyły  się na gdyńskiej redzie 4 września 2021 r.

„Lwów” w dniu poświęcenia bandery. Na burtach imitacje ambrazur. W roku 1924 (lub 1925) żaglowiec został pomalowany na biało.

Msza św. na „Lwowie”.

Model żaglowca w Sali Tradycji, wykonany przez kpt. ż.w. Mieczysława Narkiewicza.


„Lwów” – żaglowiec szkolny. Zwodowany w kwietniu 1869 w stoczni G. R. Clover & Co. w Birkenhead (W. Brytania) jako pełnorejowiec (fregata) „Chinsura” dla brytyjskiego armatora T. & J. Broklenbank z Liverpool; pływał na linii do Indii i Australii. W 1883 sprzedany brytyjskiej firmie Hughes & Co. (również z Liverpoolu), pływał w trampingu na Dalekim Wschodzie. W 1893 sprzedany pod banderę włoską braciom Olvari i nazwany „Lucco”, z portem macierzystym Cumogli (Indie). Ciężko uszkodzony (m.in utrata części omasztowania) w 1898 w huraganie i sprzedany holenderskiej firmie P. Landberg & Zoon z Batawii (wówczas w holenderskich Indiach Wschodnich, obecnie Dżakarta w Indonezji); odbudowany jako bark i nazwany „Nest”. Pływał na trasie Holandia - Indonezja, zmieniając armatorów. W lipcu 1920 zakupiony od rotterdamskiego armatora J. van Meel przez polski Departament Spraw Morskich dla powstającej Szkoły Morskiej. Wyremontowany i przebudowany (m.in. instalacja silnika) w stoczni Van der Vindt (Vlaardingen, Holandia) na żaglowiec szkolno-towarowy. 4.09.1921 uroczyście podniesiono na nim banderę, nadając mu imię „Lwów”. Bazował w Gdańsku, początkowo stanowił własność Polskiej Marynarki Wojennej, dopiero 31.12.1922 przekazano go władzom cywilnym. Odbył 12 podróży szkolnych, w tym do Brazylii (1923) oraz na Morze Śródziemne (1925) i Czarne (1928). Jako pierwszy polski statek 13.08.1923 przekroczył równik. Pod polską banderą „Lwów” przebył 63 166 mil. Po wycofaniu ze służby w PSM, w sierpniu 1930 został przekazany Polskiej Marynarce Wojennej. Pozbawiony takielunku, używany był początkowo jako okręt mieszkalny dla załóg okrętów podwodnych, a od 1932 – jako pływający warsztat i magazyn. Skreślony z listy PMW 25.09.1937, został następnie sposobem gospodarczym pocięty w 1938 na złom na Oksywiu przez WPMW. Jeden z jego masztów stanął na dziedzińcu koszar kadry floty jako maszt sygnałowy, jednak – prawdopodobnie – nie przetrwał wojny.

Dane statku: pojemność: 1293 BRT, 964 NRT; żelazny kadłub o wymiarach: 85,1 (z bukszprytem) x 11,4 x ok. 7.0 m; trzymasztowy bark, pow. ożaglowania ok. 1500 m2; 2 silniki spalinowe Kromhout po 180 KM; prędkość 5,5 w. (pod silnikiem); załoga: 35 + 140 uczniów.

Hasło Lwów, [w:] Encyklopedia Gdyni, oprac. Marek Twardowski, Gdynia 2006.

W Sali Tradycji eksponowany jest blok drewniany z żaglowca "Lwów" oraz używane na "Lwowie" mapy nawigacyjne.W zbiorach Sali są również relacje, zapiski i fotografie ze szkolnych rejsów.

 

Podmiot udostępniający: 

UM w Gdyni