„IMOR”
R/V IMOR - PŁYWAJĄCE LABORATORIUM MORSKIE
Eksploatowany przez Instytut Morski w Gdańsku statek badawczy r/v IMOR jest pierwszą polską jednostką przystosowaną do badań strefy przybrzeżnej i płytkich wód zalewowych. Podstawowym jej zadaniem jest monitorowanie strefy przybrzeżnej polskiego wybrzeża oraz szacowanie źródeł sztucznego zasilania plaż. Jednostka wykorzystywana jest również przy prowadzeniu badań przedinwestycyjnych na Morzu Bałtyckim. W pełni wyposażona jako „Pływające laboratorium morskie na potrzeby przemysłu energetycznego i morskiego” funkcjonuje od września 2006 roku.
Inwestycja została współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw (projekt SPO WKP Działanie 1.4.2).
PRZEZNACZENIE
- monitorowanie prac pogłębiarskich,
- monitorowanie zanieczyszczeń wody oraz dna morskiego,
- określanie kształtu dna morskiego,
- pomiary oceanograficzne (wiatr, prądy, wysokość falowania, pobór próbek wody, inne),
- pobieranie próbek dna do 10 metrów pod powierzchnią dna (w wodach o głębokości do 100 metrów),
- pełne wykorzystanie metod akustycznego, sejsmicznego, ultradźwiękowego badania dna morskiego.
WYPOSAŻENIE
- dźwig na pokładzie górnym – max 120 kN oraz rama typu A (na rufie) – 30 kN,
- 4 kN dźwig teleskopowy (do poboru próbek wody i wykonywania innych pomiarów – umieszczony w laboratorium mokrym) – jeszcze niedostępny,
- studnia, z dostępem z korytarza głównego, z prowadnicą do montażu przetworników akustycznych urządzeń hydrograficznych (w szczególności sondy wielowiązkowej – MBES oraz urządzeń pozycjonowania podwodnego – Scout Pro),
- laboratorium mokre z urządzeniami do poboru i badania prób wody itd.,
- zdalnie sterowany pojazd podwodny – ROV,
- 20 stopowy kontener ustawiony na pokładzie nadbudówki (jako dodatkowe laboratorium lub pomieszczenie mieszkalne),
- system dynamicznego pozycjonowania statku – klasy 1 – (DP – Dynamic Positioning System),
- możliwość zainstalowania innego sprzętu w za leż noś ci od aktualnych potrzeb,
- laboratorium komputerowe z możliwością opracowywania wyników badań w miejscu pomiarów – on line – 40 m2,
- pokład na rufie – 80 m2 – obsługiwana przez dźwig i ramę rufowa – możliwość mocowania w twist-lockach 2 – 3 palet (kontenerów) ze sprzętem,
- pełne zabezpieczenie stabilnego zasilania sprzętu w laboratoriach – UPS 5 kVA.
KADŁUB
- dwukadłubowiec (katamaran) z przestronną nadbudówką zawierającą sterownie i laboratorium komputerowe,
- konstrukcja kadłuba, nadbudówek i masztu – stalowa,
- wszystkie zbiorniki wody słodkiej, paliwa, oraz ścieków umieszczone są w dnie podwójnym, wytwornica wody słodkiej – 3 tony/dzień
- pokład rufowy (dla większej wygody) pokryto drewnem,
- konstrukcja kadłuba jednostki została zoptymalizowana pod katem minimalnegozanurzenia, jednostka nie ma klasy lodowej.
GŁÓWNE PARAMETRY
- długość 32,50 m
- szerokość 10,50 m
- zanurzenie średnie 2,25 m
- zanurzenie maksymalne 2,55 m
- wyporność 327 t