Charakterystyka
"Dar Młodzieży” – żaglowiec szkoleniowy
Właściciel/armator - Uniwersytet Morski w Gdyni
Typ - trzymasztowa fregata
Zbudowany w Stoczni Gdańskiej im. Lenina - symbol stoczniowy B 95/1
Port macierzysty |
Gdynia |
Wodowanie |
12.11. 1981 r. |
Podniesienie bandery |
4.07.1982 r. |
Znak wywoławczy: |
SQLZ |
Długość całkowita z bukszprytem |
108,815 m |
Długość kadłuba |
94,8 m |
Długość między pionami |
79,4 m |
Szerokość na wręgach |
14,0 m |
Zanurzenie maks. |
6,87 m |
Powierzchnia ożaglowania podstawowego |
3015 m kw. |
Wysokość masztów |
fok 49,5m; grot 49,5m; krojc 46,5m |
Pojemność brutto |
2255 GT |
Pojemność netto |
663 NT |
Wyporność |
2946 t |
Prędkość pod żaglami |
największy dzienny przebieg: 264.7 Mm |
Silnik główny |
Cegielski-Sulzer typ 8 AL 20/24; 2x750 KM (552 kW) |
Ster strumieniowy |
VB-1100 type, Verhaar Omega BV - 250 kW |
Prędkość pod silnikiem |
prędk.ekonom.: 9 w; prędk. maks.: 12 w |
Załoga stała |
32 |
Praktykanci |
130+6 |
Schematy olinowania ruchomego znajdują się tutaj:
1. Fokmaszt
2. Grotmaszt
3. Krojcmaszt
Drzewca i ożaglowanie - schematy z opracowania: Bogusław Sadkowski, Poradnik obsługi ożaglowania "Daru Młodzieży", Gdynia 2005.
3. Żagle rejowe na przykładzie fokmasztu