15 marca 2025 R.

W dniu 15 marca 2025 r. na Uniwersytecie Morskim w Gdyni miała miejsce uroczysta inauguracja nowej edycji projektu "Zdolni z Pomorza - Uniwersytet Morski w Gdyni", realizowanego w ramach przedsięwzięcia strategicznego "Zdolni z Pomorza". Projekt stanowi istotny krok Uniwersytetu Morskiego w Gdyni we wsparciu i rozwoju uczniów uzdolnionych z województwa pomorskiego. W wydarzeniu uczestniczył kierownik projektu, Prorektor ds. Nauki, dr hab. Dariusz Barbucha, prof. UMG, a honorowym gościem był przedstawiciel przedsięwzięcia strategicznego "Zdolni z Pomorza" z Departamentu Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, Dorota Granoszewska-Babiańska, Kierownik Referatu Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych.

Po oficjalnym rozpoczęciu zgodnie z harmonogramem w murach Uniwersytetu Morskiego w Gdyni odbyły się dwa spotkania akademickie z fizyki i informatyki w ramach projektu "Zdolni z Pomorza - Uniwersytet Morski w Gdyni".

Spotkanie akademickie z fizyki pt.   Dźwięk w akcji - tajemnice fal akustycznych  poświęcone było falom akustycznym. Na wykładzie urozmaiconym o pokazy uczniowie dowiedzieli się co to jest dźwięk. Poznali podstawowe wielkości charakteryzujące fale akustyczne, ich zastosowanie oraz sposób generowania dźwięku przez instrumenty muzyczne. Na zajęciach praktycznych uczniowie mieli możliwość samodzielnego przeprowadzenia eksperymentów mających na celu wyznaczenie szybkości dźwięku w powietrzu i częstotliwości dźwięków oktawy. W oparciu o metody matematyczne do interpretacji danych uczniowie przeprowadzili analizę wyników. Pokazy i eksperymenty urozmaiciły zajęcia, pobudzając ciekawość i kreatywne myślenie. Udział uczniów w zajęciach akademickich to cenna okazja do nauki i poznania przyrody poprzez doświadczenie, co podkreśla aspekt praktyczny zajęć. Ponadto udział w zajęciach pozwolił zapoznać się z działalnością środowiska akademickiego.

Spotkanie akademickie z informatyki pt.  Od zera do chatbota: AI Asystent składało się z wykładu oraz części praktycznej – laboratoryjnej (realizowanej w pracowniach komputerowych). Na wykładzie uczniowie poznali podstawowe aspekty związane z rozwojem sztucznej inteligencji i jej zastosowaniach. Uczniowie mieli okazję dowiedzieć się czym jest uczenie maszynowe i jak rozróżnić uczenie nadzorowane i nienadzorowane. Poznali także podstawowe algorytmy klasyfikacji, regresji oraz klasteryzacji, oraz dowiedzieli się na czym polega i gdzie ma zastosowanie uczenie głębokie. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach, odpowiadając na pytania prowadzącego i dopytując go o różne aspekty związane z rozwojem AI. Na ćwiczeniach laboratoryjnych uczniowie mieli możliwość poznać konstrukcję i zasady stosowania języka programowania Python. Następnie stworzyli swoją pierwszą aplikację okienkową przy użyciu tego języka w oparciu o interfejs OpenAI, dedykowany do zbudowania w pełni funkcjonalnego chatbota AI. Zaprogramowali prosty interfejs użytkownika oraz nauczyli go integrować się z modelem językowym. Na koniec każdy z uczestników mógł przetestować swojego asystenta AI oraz dostosować go do wybranych funkcji lub tematów.

Podmiot udostępniający: 

UM w Gdyni