UMG gospodarzem seminarium „Fit for 55. Szanse i zagrożenia dla transportu morskiego”
W dniu 10 lutego br. o godzinie 10:00 w auli im. T. Meissnera Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, rozpoczęło się seminarium „Fit for 55. Szanse i zagrożenia dla transportu morskiego”. Organizatorem wydarzenia był Polski Rejestr Statków. Seminarium odbyło się w formule hybrydowej – stacjonarnie na UMG i równocześnie online.
Zebranych gości oraz przedstawicieli mediów powitał JM Rektor UMG prof. dr hab. kpt. ż.w. Adam Weintrit, wskazując na nieprzypadkową datę spotkania. 102 lata temu, 10 lutego 1920 r. gen. Józef Haller dokonał Zaślubin Polski z Morzem, wrzucając platynowy pierścień ofiarowany przez mieszkańców Gdańska w toń Zatoki Puckiej. Drugi identyczny pierścień do końca życia nosił na swoim palcu. W ten symboliczny sposób dokonało się postanowienie Traktatu Wersalskiego o przywróceniu Polsce dostępu do morza. 10 Lutego to również data urodzin Gdyni, miasta, które powstało 96 lat temu właśnie po to, aby świeżo odrodzona Polska miała swój port.
O tej szczególnej dacie w kontekście jej przymierza z przyszłością, mówił również duszpasterz ludzi morza ojciec Edward Pracz podczas poprzedzającej seminarium uroczystej modlitwy, która odbyła się w kaplicy w gmachu głównym Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Ta krótka symboliczna modlitwa, w której uczestniczyli minister Marek Gróbarczyk, JM rektor prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit, prezes PRS dr hab. kpt. ż.w. Henryk Śniegocki oraz prezesi spółek morskich była również wyrazem szacunku dla przeszłości, dodatkowo podkreślonym szczególnym miejscem modlitwy. Ołtarz, który znajduje się w kaplicy UMG, towarzyszył „Darowi Pomorza” we wszystkich podróżach od 1930 roku do 1949, kiedy to został usunięty i przeznaczony do zniszczenia. Uratował go krawiec szkolny Leon Turzyński, który najpierw ukrył ołtarz w bunkrze opałowym Szkoły, pod koniec lat 60. we własnym domu, a w 1986 r. przekazał ks. Piotrowi Topolewskiemu. Ołtarz znalazł się ponownie w Uczelni w 75. rocznicę podniesienia bandery polskiej na „Darze Pomorza” w 2005 roku przekazany przez proboszcza parafii pw. Świętej Rodziny ks. Topolewskiego ówczesnemu rektorowi prof. Józefowi Lisowskiemu.
W 102. rocznicę Zaślubin Polski z Morzem Uniwersytet Morski w Gdyni stał się gospodarzem seminarium, które zgromadziło znamienitych przedstawicieli branży morskiej. Gośćmi wydarzenia byli przedstawiciele Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Infrastruktury: Marek Gróbarczyk Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Marcin Białek Dyrektor Departamentu Spraw Międzynarodowych w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. W dyskusjach panelowych uczestniczyli przedstawiciele armatorów, stoczni, biur projektowych i producentów wyposażenia statków.
JM Rektor UMG, oddając głos Prezesowi Zarządu Polskiego Rejestru Statków, dr. hab. inż. kpt. ż.w. Henrykowi Śniegockiemu prof. UMG, zachęcał uczestników do dyskusji i wymiany swoich poglądów na poruszane podczas seminarium tematy. Słowa powitania do zgromadzonych gości skierował również Marek Gróbarczyk Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Seminarium dotyczyło polityki Zielonego Ładu Unii Europejskiej i jej wpływu na gospodarkę morską. „Fit for 55” to pakiet projektów legislacyjnych, którym przyświeca zadanie podwyższenia celów klimatycznych Unii Europejskiej i jej krajów członkowskich. Celem planowanych zmian jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery o 55% do 2030 r., w porównaniu z poziomem z roku 1990. Unii Europejskiej zmierza do tego, by stać się pierwszym neutralnym klimatycznie kontynentem w 2050 r.
Obecnie realizowane dyrektywy UE mają za zadanie zredukować emisje dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych o 40% do roku 2030 (w porównaniu z rokiem 1990). Planowany poziom 55% zwiększa obecne założenia o 38%, a do realizacji celu pozostało niecałe 8 lat.
Uczestnicy seminarium dyskutowali o wyzwaniach powyższych regulacji unijnych dla branży transportu morskiego. Seminarium składało się z 3 paneli tematycznych, podczas których poruszone zostały kwestie: czy Unia Europejska i IMO mówią jednym głosem, czy armatorzy i stocznie są gotowi na wymagania dyrektyw oraz jakie paliwa mogą stać się alternatywą dla tradycyjnych paliw węglowodorowych w przyszłości.
Podczas paneli głos zabierali między innymi: Marcin Białek Dyrektor Departamentu Spraw Międzynarodowych w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, Grzegorz Pettke Dyrektor Pionu Okrętowego PRS, Karolina Sypion-Babś z Ośrodka ds. IMO przy Polskim Rejestrze Statków S.A., Grzegorz Strzelczyk Prezes Zarządu Lotos Petrobaltic S.A., Andrzej Pilarski Członek Zarządu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej S.A., Grzegorz Wardzyński Dyrektor Pionu Technicznego Polskiej Żeglugi Morskiej P.P., Dariusz Jaguszewski Członek Zarządu ds. Handlowych Remontowa Shipbuilding S.A., Agnieszka Kubaszewska-Monik Freight Commercial Manager Business Region Baltic Sea South Stena Line, Monika Kozakiewicz p.o. Prezesa Zarządu Stocznia Remontowa Nauta S.A., Dariusz Dziedziul Managing Director MAN Energy Solutions Poland Sp. z o.o., Marek Narewski Specjalista Techniczny Inspektoratu Rozwoju Przepisów Polski Rejestr Statków S.A., Marcin Mucharski Członek Zarządu Remontowa Marine Design Consulting Sp. z o.o., Adam Ślipy Prezes Zarządu Sea Tech Engineering Sp. z o.o., dr hab. inż. Jerzy Herdzik z Katedry Siłowni Okrętowych Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, Piotr Kabaciński General Manager Sales Wartsila. Spotkanie moderował Mateusz Kowalewski.
Jeden z punktów powitania stanowiło wodowanie książki autorstwa Agnieszki Czarneckiej pt.: "Ludzie w służbie Uczelni. Od Szkoły Morskiej w Tczewie do Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Wodowania książki dokonał Marek Gróbarczyk Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury".
Seminarium, organizowane przez PRS we współpracy z Uniwersytetem Morskim w Gdyni, zostało objęte honorowym patronatem Ministerstw Infrastruktury oraz Klimatu i Środowiska, a patronat medialny sprawowały portale gospodarkamorska.pl oraz zielonagospodarka.pl.
Wybrane relacje z wydarzenia w mediach: