Wykład w dniu 20 listopada 2024 r.

Elektromagnes na morzu - alternatywa dla tradycyjnych systemów cumowniczych


Prelegent
Paweł Kołakowski

Termin wykładu
20 listopada 2024 r. (środa), godzina 18:00

Miejsce:
Uniwersytet Morski w Gdyni, Wydział Nawigacyjny, Gdynia, Al. Jana Pawła II 3

 

Streszczenie wykładu

Elektromagnesy na morzu stanowią obiecującą alternatywę dla tradycyjnych systemów cumowniczych, które opierają się na linach. Znane od wieków standardowe metody cumowania, choć powszechnie stosowane, często wiążą się z ryzykiem wypadków, uszkodzeń i są czasochłonne.

W odpowiedzi na te wyzwania rozwijane są nowoczesne systemy, takie jak systemy próżniowe, magnetyczne oraz stałego naciągu lin, które oferują większe bezpieczeństwo oraz redukują ryzyko urazów załogi. Technologie te umożliwiają automatyczne cumowanie, minimalizując konieczność zaangażowania ludzi i ograniczając czas operacji. Systemy magnetyczne i próżniowe, dzięki swojej skuteczności, zdobywają coraz większe zainteresowanie w branży morskiej, chociaż mają pewne ograniczenia, zwłaszcza w przypadku dużych jednostek lub specyficznych warunków pogodowych. Ich zalety, takie jak redukcja zużycia paliwa czy większa stabilność jednostek, sprawiają, że stanowią coraz popularniejsze rozwiązanie w portach na całym świecie.

Jednym z nowatorskich rozwiązań jest system MEMS (Mobile Electromagnetic Mooring System), który wykorzystuje technologię elektromagnetyczną, eliminując potrzebę lin cumowniczych. System ten został zaprojektowany z myślą o mniejszych jednostkach, takich jak statki serwisowe, i może znacząco zwiększyć bezpieczeństwo oraz efektywność operacji cumowania na morzu.

 

Biogram prelegenta

Paweł Kołakowski - wykładowca akademicki, instruktor i egzaminator specjalistycznych kursów morskich STCW/IMO. Absolwent studiów magisterskich na Wydziale Nawigacyjnym Akademii Morskiej w Gdyni na kierunku transport morski (2009) oraz studiów podyplomowych Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej na kierunku morska energetyka wiatrowa (2022).

Od roku 2009 oficer wachtowy, a następnie kapitan żeglugi wielkiej na specjalistycznych statkach z sektora offshore. Posiada najwyższe dyplomy morskie. Doświadczenie zawodowe zdobywał pracując dla kluczowych klientów w branży.

Od 2020 roku związany z Uniwersytetem Morskim w Gdyni jako pracownik naukowo-dydaktyczny. Autor oraz współautor książek oraz artykułów naukowych w tematyce dotyczącej offshore oraz odnawialnych źródeł energii. Współautor wielu prac badawczych oraz ekspertyz nawigacyjnych. Wynalazca  innowacyjnych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa morskiego, między innymi: jako kierownik  pracy przedwdrożeniowej „System dokowania do instalacji offshore”.

Współautor kilku zgłoszeń patentowych o zasięgu międzynarodowym. Ławnik Izby Morskiej, członek Instytutu Nautycznego w Londynie (AFNI) oraz Stowarzyszenia Kapitanów Żeglugi Wielkiej.

 

Podmiot udostępniający: 

UMG Pion Prorektora ds. Nauki